עמוד הבית / ניוזלטר וניירות עמדה / סיכום פעילות עוצמה: מאי-יוני 2020

סיכום פעילות עוצמה: מאי-יוני 2020

בחודשים מאי-יוני המשיכה עוצמה את הפעילות האינטנסיבית שהתקיימה לכל אורכה של תקופת ההתמודדות הראשונית לאחר ההתוודעות לווירוס הקורונה. בנוסף, עם החזרה לשגרת החיים, התחדשו פעילות הסינגור הכללית ומעורבות העמותה בשלל העניינים בהם היא עוסקת לקידום עניינם וזכויותיהם של המתמודדים ומשפחותיהם

והפעם בדיווח הדו-חודשי:

1. בבית פנימה: מפגש פעילים, השקת המדור “משפחות מתריעות”, פעילות צוות שיקום וצוות פניות ותלונות (למעבר לדיווח המלא, לחצו כאן)

2. עוצמה במדיה: ראיונות ליומן שישי ו”המקום הכי חם בגיהנום” בנושא אלימות כוחות ביטחון כלפי מתמודדים ופעולה להעלאת מודעות בתקשורת בעקבות השימוש במונח “חוסים” לתיאור מתמודדים (לדיווח המלא, לחצו כאן)

3. מרכזי משפחות: פגישה ארצית של מרכזי מית”ל, השתתפות ביום עיון ארצי של יה”ל, דיון בממצאי מחקר כל מרכז מית”ל אברבנאל (לדיווח המלא, לחצו כאן)

4. פעילות מול משרדי ממשלה: פגישות ודיונים במועצה ארצית לשיקום, המועצה הארצית לבריאות בקהילה, המועצה הלאומית לבריאות הנפש וגופים נוספים בנושאי מדיניות שונים הקשורים בצרכי המתמודדים ומשפחותיהם בזמן הקורונה  (לדיווח המלא, לחצו כאן)

5. שיתופי פעולה עם ארגוני חברה אזרחית: פגישות, ישיבות ודיונים עם עשרות ארגוני חברה אזרחית במטרה לתאם ולהגביר את שיתופי הפעולה השונים (לדיווח המלא, לחצו כאן)

6. עוצמה באקדמיה: הרצאה בנושא פעילותה של עוצמה בעבר ובהווה באוניברסיטת חיפה, הרצאה בנושא התיקון לחוק הכשרות והאפטרופסות באוניברסיטת תל אביב (לדיווח המלא, לחצו כאן)

1. בבית פנימה

מפגש פעילים

ב-12 במאי, ל”ג בעומר, עם היציאה לשגרה, קיימו חברות הוועד המנהל מפגש פעילים ב”זום”. בנוסף לשיתוף בחוויות המורכבות שחוו המשפחות בתקופה זו, עידכנה יו”ר עוצמה את המשתתפים בפעילות העמותה במהלך חודשי תקופת החירום בנסיבות וירוס הקורונה.

השקתו של מדור “משפחות מתריעות” באתר העמותה

ב-15 במאי 2020 הושק המדור “משפחות מתריעות” באתר ובדף הפייסבוק של העמותה. המיזם מזמין בני ובנות משפחות של מתמודדים להפנות סיפורי מקרה או תובנות הנוגעים לשירותי בריאות הנפש, או לכל נושא אחר, המבטאים עוולות, חסמים וקשיים בחיי המתמודדים ובני המשפחות.

את ההתרעות ניתן גם בעילום שם, ובמקרים שהדבר יתבקש, ניתן גם לקבל סיוע של עוצמה בפנייה מסודרת לגורמים האחראים על השירות הרלוונטי. המדור נמצא בהרצה וצפוי לאפשר  שיח אינטראקטיבי ומעקב אחר הנושאים שיעלו מהתרעות המשפחות.

את המדור “משפחות מתריעות” פתחנו בסיפור מקרה של מיכלי גל, אם, עו”ס, ופעילה בעוצמה, אשר זעקתה שפכה זרקור על רמיסתה של הזכות לפרטיות של חלק גדול מדיירי השיקום בדיור, ועל העדרו של שיח בעניין זה.

התרעות נוספות שהופנו אלינו התייחסו, בין השאר, להתעלמות גורמי המקצוע מחשיבותם של בני המשפחה בשיקום בקהילה, לנזקי התחלופה הגבוהה של העובדים במסגרות השיקום, ולכשלים הביורוקרטיים ביישום החלטות ועדת סל שיקום.

אנו מזמינים את המשפחות להמשיך ולשלוח את סיפוריהן ותובנותיהן ל:  ozmawebsite@gmail.com

פעילות הצוותים הייעודיים בעוצמה

במהלך חודש יוני המשיך צוות שיקום לשקוד על הגדרתו של המידע הבסיסי אודות מסגרות השיקום בדיור ובתעסוקה שפרסומו יוכל לסייע בהנגשת השירותים ומימוש הזכויות לשיקום על ידי המתמודדים. זאת, כהכנה למיזם לפרסום מידע עדכני על ידי כל אחד מספקי השירות, תחת קורת גג אחת. לצורך הגדרת והעשרת המידע הנדרש נפגשו חברי הצוות עם המנהל המקצועי של אחד מספקי שירותי השיקום.  בחודש יולי התקיימו פגישות נוספות עם מנהלים מקצועיים בדיור ותעסוקה.

ב-14 ביוני, התקיימה פגישת עבודה של צוות פניות ותלונות. במפגש נדונו דרכי העבודה והתיעוד בכל הנוגע לסיוע שמושיטה עוצמה לבני משפחה המבקשים סיוע והכוונה במימוש זכויותיהם או זכויות המתמודדים אותם הם מלווים.

2. עוצמה במדיה

ב- 3 במאי, בעקבות הריגתו של המתמודד שיראל חוברה מראש העין על ידי שוטר שהוזעק על ידי משפחתו לביתם, התראיינה יו”ר עוצמה לכתבה בעיתון הרשת “המקום הכי חם בגיהנום“. בראיון עמדה יו”ר עוצמה על כך שהנסיבות בהן קיפח שיראל חוברה את חייו הן חלק מהווית החיים של רבים מהמתמודדים והמשפחות. היא הצביעה על המציאות הבלתי אפשרית והבלתי נתפסת בה משפחות נאלצות לפנות דרך שגרה למשטרה, בשל העדרם של שירותי בריאות נפש שיכולים להעניק סיוע במצבי חירום ומשבר. לקריאת הכתבה: אדם שנמצא במצב פסיכוטי לא זקוק לניידת משטרה – זה רק מחמיר את המצב.

ב-5 ביוני התראיינה יו”ר עוצמה לכתבה “חיים זולים”, ששודרה ביומן שישי בערוץ כאן 11, בעקבות הריגתם של איאד אלחלק, שיראל חוברה ומוסטפה יונס, אנשים עם מוגבלויות שנורו בידי כוחות ביטחון.

בשיחות הרקע לראיון עמדה יו”ר עוצמה על הצורך הדחוף והבסיסי בכינונם של שירותים למצבי חירום נפשי (מד”א נפשי) ולמצבי משבר. לדוגמא, צוותי משבר ייעודיים, רב-מקצועיים, המגיעים אל המתמודד, ואשר בכוחם למנוע את החרפתו של המשבר ולסייע לאדם בקבלת סיוע וטיפול.

בדבריה בכתבה עצמה הדגישה יו”ר עוצמה שההידרדרות לטרגדיות כאלה אינה מעידה בהכרח על גזענות, אלא נובעת כפי הנראה מאי הבנה של תגובתם של אנשים עם מוגבלות למצבי לחץ. היא הזכירה למראיינת כי
כבר לפני כשנתיים ניתנה לציבור הבטחה להתחלת הפעלתו של שירות מד”א נפשי, המופעל כבר בהצלחה במדינות רבות בעולם. לצפייה בכתבה לחצו על הקישור הבא ( הראיון עם יו”ר עוצמה נמצא בין 45:19 – 45:39 ובין47:51 -48:04): יומן שישי, 5 ליוני 2020

הבעת מחאה על שימוש במונח מתייג שהוצא מהגדרות חוק האפוטרופסות ב-2016 במהלך כתבת כאן 11. בדיווחים על אסון השריפה שאירע ביוני 2020 בהוסטל ברחובות חזר ונשנה המינוח “חוסים” לתיאורם של דיירי ההוסטל. עוצמה מחתה על כך בפני הכתב איתי שיקמן מחדשות כאן 11, תוך הבהרה כי משתקמים אינם חוסים. בפנייה לכתב נאמר:

“מילה זו כבר אינה בשימוש ומראה על אי הכרות עם עולם של אנשים עם מוגבלויות. בהוסטל דרים אנשים שמוגדרים משתקמים או מתמודדים עם מחלה נפשית. הם אינם חוסים תחת אף אחד. הם אנשים. הם נהנים ממגורים מוגנים יחסית ומשתלבים כמיטב יכולתם בקהילה, וזאת בהתאם לחוק השיקום לנכי נפש בקהילה 2000. חלקם עצמאים יותר וחלקם פחות. כל ביטוי כזה מחזק את הסטיגמה ומהווה מכשול לשילובם בחברה.”

במענה לפניית עוצמה התקבלה תשובתו של  הכתב כי הוא מקבל את הביקורת על המינוח  השגוי. הביטוי הוסר גם מסדרת הכתבות על אותו אירוע, שהתפרסמו ב-YNET.

עוצמה קבלה על הנושא גם בפני דוברת עיריית רחובות, שעשתה גם היא שימוש במונח “חוסים”. פנייתנו  נענתה בהתנצלות והבנה.

3. מרכזי משפחות

מפגש ארצי של רכזות מית”ל בהשתתפות ארגוני המשפחות

ב-31 במאי השתתפו נציגות עוצמה במפגש עם כלל רכזות מרכזי התמיכה למשפחות במרכזים לבריאות הנפש (מית”ל). המפגש נוהל על ידי הגברת ענת שליו, מרכזת תחום משפחות במערך הקליני באגף בריאות הנפש. המפגש עסק בהתנהלות מרכזי המשפחות מול משפחות המאושפזים בעידן הקורונה. המפגש כלל דיווח כי בנסיבות האיסור על ביקורים אצל המאושפזים, נפתחו במית”ל  קווי חירום שפעלו 24/7, תוך ציון מיעוט הפניות של בני המשפחה.

נציגות עוצמה סברו  שהעדר האפקטיביות של השירות נבע מהיעדר מודעות לקיומו בקרב משפחות המאושפזים. בני המשפחה שהשתתפו בפגישת ה”זום” והרכזות כאחד סבורים כי אין די בהיקף השעות העומד לרשות הרכזות לצורך סיוע לבני משפחות המתמודדים, וכי בניגוד לנוהג המקובל, על תפקיד רכז מרכז המשפחות להיות עיסוק ייחודי של העו”ס הנוגעת בעניין, ללא העסקתה במשימות נוספות אחרות במרכז הרפואי.

הרצאה של יו”ר עוצמה ביום עיון ארצי של מרכזי יה”ל

ביום העיון הארצי “שווים ושווים פחות”, שהתקיים ב-30 ביוני, ניתנו שלוש הרצאות מרכזיות.

ד”ר עידו לוריא, יו”ר החברה לבריאות הנפש בקהילה, הצביע על שורה ארוכה של הפרת זכויות אדם שכיחות כלפי מתמודדי הנפש באשפוז פסיכיאטרי ובקהילה, ועל המחיר החברתי, הסבל וחוסר הצדק הכרוכים בהם. ד”ר לוריא עמד על כך שהמאבק בפגיעה בזכויות אלה הוא רב מימדי ומצריך שינויים חברתיים וכלכליים, לרבות הגדלת תקציבים והסטת תקציבים לקהילה. לצפייה בהרצאה: זכויות אדם בבריאות הנפש

יו”ר עוצמה, ריבי צוק, העבירה הרצאה שכותרתה “על המסע מהדרה להכלה”. בפתח דבריה היא הצביעה על תחומים מגוונים שבהם קיים קיפוח של מתמודדי הנפש, ובכלל זה בשירותי בריאות הנפש (ביחס לשירותי בריאות במחלות גופניות), במבנה קצבאות הביטוח הלאומי (ביחס לאנשים בעלי מוגבלויות אחרות) ובמתן שירותי רווחה למתמודדים. כל אלה תחומים בהם עוצמה פועלת להקטנתה של האפליה. 

בהמשך הרצאתה, עיקר דבריה של יו”ר עוצמה היו מבט היסטורי על התפתחותו של עולם בריאות הנפש, תוך קריאה לחיזוקה של המדיניות שאינה שנויה במחלוקת בדבר העברתו של מרכז הכובד בבריאות הנפש מטיפול בבתי החולים לטיפול בקהילה. יו”ר עוצמה קראה לפיתוח אינטגרטיבי של כלל השירותים בבריאות הנפש, טיפול ושיקום כאחד, ולהעמקתם וגיוונם של שירותי הטיפול – במיוחד ביקורי בית ואמצעים אחרים שיש בהם לרכוש את אמון המתמודדים. רק אלה ייתנו מענה גם בשעות משבר, יקטינו את הצורך באשפוז, ובכלל זה אשפוז בכפיה, ויקטינו את השיעור הגדול של  המתמודדים המצויים מחוץ למעגלי הטיפול. לצפייה בהרצאה: מסע מהדרה להכלה. למצגת ההרצאה: מצגת יום עיון יהל – 30.6.2020

ההרצאה השלישית היתה של היוצר והעיתונאי רוני קובן, שערך את סדרת הטלוויזיה “יוצאים מן הכלל”. רוני קבון שיתף במה שלמד במהלך עריכת התוכנית שעסקה במתמודדי הנפש.

סקר: טיב הקשר בין משפחות המאושפזים לצוותי מרכז בריאות הנפש אברבנאל

ב-17 ביוני השתתפו נציגות עוצמה במפגש מועדון משפחות מית”ל בביה”ח אברבנאל. במפגש הוצג מחקר שנערך על ידי סטודנטים לעבודה סוציאלית, אשר בחן את הקשר בין משפחות המאושפזים בבית החולים לבין הצוות הטיפולי וצוות מית”ל.

במסגרת המחקר נערך סקר בהשתתפות 52 בני משפחה של מאושפזים באברבנאל שרואיינו בין החודשים דצמבר 2019–מאי 2020. בין התוצאות המרכזיות: 33  מהמרואיינים (רק קצת יותר ממחצית) דיווחו על קשר טלפוני עם המחלקה בתוך  שבוע מיום האשפוז. רוב המרואיינים ידעו מי המטפל והצליחו לקבוע פגישה עם איש צוות. מחצית מהנשאלים כלל לא הכירו את מית”ל.

הסטודנטים שערכו את המחקר המליצו על סמך ממצאיו על מינוי תורן מבין אנשי הצוות שיהיה אחראי לפגישות עם בני משפחה, לרבות מינוי “נאמן משפחות”, שילווה את המשפחה בעת האשפוז. כמו כן המליצו עורכי הסקר על נקיטת צעדים לשיפור מודעות המשפחות לקיומו של מרכז המשפחות, לצורך שיפור הקשר והתמיכה הטלפוניים בכלל, ובשעת משבר בפרט. 

4. פעילות מול משרדי הממשלה 

ישיבת המועצה הארצית לשיקום בנושא האינטראקציה של אנשים בעלי מוגבלויות עם כוחות בטחון

ב-6 במאי השתתפה יו”ר עוצמה בישיבת המועצה הארצית לשיקום נכי נפש בקהילה. עיקר הדיון נסב על המפגש בין כוחות משטרה וביטחון לבין אנשים עם מוגבלות נפשית. המפגש נערך על רקע מותו הטרגי של שיראל חוברה ז”ל , שנורה למוות על ידי שוטר זמן קצר לפני כן, ועל רקע הדמיון בין נסיבות מקרה זה לבין נסיבות האסון שארע כשנה וחצי קודם לכן, שבו נורה יהודה ביאדגה ז”ל על ידי שוטר לאחר שמשפחתו נאלצה להזעיק משטרה.

בישיבה השתתפו ראשת אגף בריאות הנפש, ד”ר טל ברגמן, תנ”צ סיגל בר צבי, ממשטרת ישראל ומר דני קריבו, מהמשרד לביטחון פנים. יו”ר עוצמה טענה כי לא ניתן להתעלם מהנסיבות בהן אותם אסונות באו לעולם: המצב הבלתי נסבל שבהעדר שירותים בקהילה למענים למצבי משבר, המובילים למציאות שבה בנסיבות חירום מוזעקת ניידת משום שאין אמבולנס של מד”א נפשי.

עוד עמדה יו”ר עוצמה על הצורך בקיומם של צוותי משבר, רב-מקצועיים, אשר יגיעו למתמודדים במצבי משבר, ויסייעו למניעתם של מצבי החירום והסלמתם. הקריאה להקמת צוותי משבר כאלה הועלתה על ידי רבים מחברי המועצה. נציין כאן כי לאחר הדיון במועצה, ובעקבות הריגתו של איאד אלחאלק על ידי כוחות בטחון, הוקמה ועדה בין-משרדית בחסות בית הנשיא לבחינת המפגש בין כוחות אכיפה לבין אנשים עם מוגבלות.

ממונת השיקום הארצית, הגב רונית דודאי, העלתה באותה ישיבה את הצורך במתן עדיפות בבדיקות קורונה למתמודדים המתגוררים בהוסטלים ובדיור מוגן קבוצתי (כגון דירות שותפים) על מנת לאפשר להם לחזור מבתי הוריהם למסגרות הדיור. יו”ר עוצמה תמכה בקיומן של בדיקות אלו ובצמצום הזמן לביצוען. עם זאת, חיוותה דעתה כי חובה לשקול מחדש את כללי הפעילות שהיו נהוגים בתקופה בה הוכרזו מצב החירום והסגר. יו”ר עוצמה טענה כי לא ניתן למנוע את חזרתם של המתמודדים למסגרות ולשגרת חייהם, ולהתנותה בבדיקות, וודאי שלא ניתן לאמץ כללים כאלו בנסיבות בהן אותן בדיקות אינן ניתנות לביצוע, בכלל או תוך זמן סביר.

דברים אלה מטעם יו”ר עוצמה אומצו בהחלטת המועצה בנושא.

הגב’ נועה לוי, האחראית על תחום התעסוקה במטה השיקום הארצי, תיארה את חידוש הפעילות בתעסוקה המוגנת ואת הכללים שחלו באותו מועד: חידוש שירותי התעסוקה רק למתמודדים עד גיל 60, ללא מחלות רקע, ושאינם מתגוררים בהוסטלים. יו”ר עוצמה טענה כי אין מקום להחלתם של הסייגים ביחס לגיל המתמודדים או לרמת הסיכון האישית של המתמודד הנוגע בעניין. זכות הבחירה צריכה להיות של המתמודד, ויש לנהוג בהתאם להנחיות החלות על כלל האוכלוסייה, ולהגיב לקושי המתגבר של היציאה משגרת החיים.

גם דברים אלה אומצו בהחלטת המועצה בנושא.

הגב’ דודאי התייחסה בהמשך לכינוסן של ועדות הסל. דווח כי מיד אחרי פרוץ הקורונה נערכו ועדות הסל בצורה וירטואלית, שלא בקצב הרגיל, וכי במועד הישיבה מנוסחות ומתפרסמות הנחיות לחזרה לוועדות פרונטליות. יו”ר עוצמה התריעה כי נוצרה מצוקה גדולה ופגיעה בשירותים כתוצאה מירידת מספר ועדות הסל, וכי ועדות שנקבעו בוטלו ללא מועד חלופי, תוך הותרתם של אנשים “תלויים באוויר”. היא עמדה על הצורך במתן מועד חלופי מידי לכל ועדה שבוטלה, ולמעקב אחר זמני ההמתנה לוועדות הסל.

בעקבות דבריה, המועצה המליצה על מתן מועד חלופי לוועדות שבוטלו.

המועצה הלאומית לבריאות בקהילה: בריאות בקהילה בעת משבר הקורונה

ב-8 במאי הופיעה נציגת עוצמה במועצה הלאומית לבריאות בקהילה, לפי בקשת יו”ר הוועדה. נציגת עוצמה הציגה את המצב בבריאות הנפש בקהילה בעת משבר הקורונה. הוצגו הבעיות המרכזיות שהתעוררו בטיפול בקהילה בתקופה זו.

בעקבות זאת, בהמלצותיה של המועצה הלאומית לבריאות בקהילה, שהתייחסו למכלול היבטי הרפואה בקהילה, הודגש הצורך שכל הגורמים יבינו את ייחודיותו של תחום בריאות הנפש. כמו כן, הומלץ שמערכות  הנבנות לצורך התמודדות עם וירוס הקורונה יתנו מענה מותאם גם למטופלים בבריאות הנפש.

הנוכחים לקחו לתשומת ליבם את הצורך בהנגשת שירותים כמו ביקורי בית ושירותים אחרים, וכי יש חשיבות לקשר הטיפולי עם רופא המשפחה. אלו מותנים בהערכות מתאימה של העורף.

לצפייה במצגת שהציגה  נציגת עוצמה בישיבה: בריאות הנפש-מתן טיפול בעת הקורונה במרפאות בקהילה (1)

המועצה הלאומית לבריאות הנפש:  שגרת קורונה, אישפוז כפוי, הפרעת אישיות גבולית

ב-14 במאי השתתפה יו”ר עוצמה בישיבת המועצה הלאומית לבריאות הנפש. בישיבה נסקרו שורת צעדים שבוצעו בסמיכות זמנים למועד הישיבה עם המעבר לשגרת הקורונה: בדיקת קורונה בקבלה לאשפוז פסיכיאטרי, חידוש ביקורי משפחות תחת מגבלות, חידוש בדיקות פרונטליות בוועדות פסיכיאטריות, חידוש הטיפולים הקבוצתיים, ופתיחת מסגרות הדיור בשיקום. המשתתפים העלו קשיים שונים הכרוכים במתן טיפול תחת ההנחיות הקיימות ודיברו בשבח ההתנסות בטיפול מרחוק.

המועצה שבה ודנה בנושא התיקון לחוק טיפול בחולי נפש, בהמשך להצעתו של יו”ר ועדת המשנה של המועצה שעסקה בנושא זה להמליץ על מספר תיקונים נקודתיים בחוק. הוצע כי המלצה זאת תגובה בהמלצה להקמתה של ועדה רחבה יותר, בהובלתו של אגף בריאות הנפש, אשר תכלול את כל הגורמים הנוגעים בעניין, ואשר תפעל לקידומה של הצעת חוק מתאימה.

במהלך הדיון התקבלה עמדתה של יו”ר עוצמה, על פיה ראוי שהחלטת המועצה תשקף אך ורק את הקונצנזוס הקיים, באופן שכל ועדה נוספת שתוקם, אם תוקם, תבחן את קשת העמדות ביחס לצעדים הנדרשים ותגבש הצעה לשינוי חקיקה בהתאמה.

נדמה שהמכנה המשותף לכלל העמדות שהועלו בנושא הינו ההכרה בנזקי הכפיה מזה ובצורך בכפיה, לפחות במצב בהווה, ובעיקר ההבנה כי הדרך לצמצום הצורך באשפוז, ועימו צמצום הצורך באשפוז בכפיה, מצריכות גיוון והעמקת שירותי בריאות הנפש בקהילה, בעיקר ביקורי בית ומענים למצבי משבר.

פרופ’ גיל זלצמן, המשמש גם כיו”ר המועצה לאובדנות, הציג בפני המועצה נייר עמדה של המועצה לאובדנות ביחס לדרכי הטיפול באנשים הלוקים בהפרעת אישיות גבולית. פרופ זלצמן סקר את מאפייני ההפרעה והנימוקים שבבסיס העמדה כי הטיפול המיטבי בהפרעה הינו בעורף האמבולטורי, תוך שילוב במידת הצורך של אשפוז אלקטיבי, לזמן קצר בלבד וקצוב מראש. הוחלט כי הצעת נייר העמדה תועבר להערות לחברי המועצה הלאומית לבריאות הנפש וגופים רלוונטיים שונים טרם סיכום המלצותיה של המועצה בנושא.

ועדת מערך השיקום: מפגש עם משרד הרווחה

ב-7 ביוני השתתפה יו”ר עוצמה החברה בתת הועדה של המועצה הארצית לשיקום, במפגש שהתקיים בין חברי הועדה לבין נציגות נרחבת של האגפים השונים במשרד הרווחה, נציגות של השלטון המקומי ונציגות של הביטוח הלאומי.

המפגש נוהל על ידי גדעון שלום ראש מנהל מוגבלויות במשרד הרווחה, ועסק בבחינתו של הממשק שבין שירותי הרווחה ושירותי השיקום למתמודדים, הניתנים על ידי משרד הבריאות. תאום בין משרדי נדרש בשני מישורים עיקריים: האחד, הסדרת מימוש זכויותיהם של מי שזכאים לכאורה הן לשירותי סל שיקום והן לשירותים הניתנים על ידי משרד הרווחה (כגון תחלואה כפולה, ריבוי מוגבלויות). מתמודדים, נאלצים פעמים רבות לבחור את הקושי הדומיננטי, או אף נופלים בין הכיסאות, ואינם מצליחים לממש אפילו חלק מזכויותיהם. המישור השני הינו זכותם של המתמודדים ומשפחותיהם להנות משירותי הבטחון הסוציאלי הניתנים לכלל האוכלוסייה, בהמשך למדיניות הנוהגת בחלק מלשכות הרווחה, הרואה בשירותי השיקום תחליף לשירותי הרווחה להם זכאים המתמודדים, ונוכח העמימות בעניין זה לאחר ביטולה של תע”ס 1.9.

מדובר במפגש שני בנושא, וטרם הושגה הבנה בדבר איתור מכלול הנושאים, דרכי בחינתם והגדרה מדויקת של תכלית הדיון, הוסכם על הצורך בפגישת המשך לצורך סיכום והגדרה של כל אלה.

פגישה עם עוזרת הפסיכיאטר המחוזי במחוז תל אביב

ב- 23 ביוני נפגשו חברות הועד המנהל של “עוצמה”, עם עו”ס דפנה הלמן, עוזרת הפסיכיאטר המחוזי במחוז ת”א. הפסיכיאטר המחוזי הוא הגורם המוסמך על פי חוק להורות על עריכתה של בדיקה בכפיה ועל אשפוז בכפיה בהתאם לתוצאות הבדיקה, במידה ויהיה סבור, שיתקיימו העילות לאשפוז בכפיה.

עוצמה יזמה את הפגישה. במקור, מטרתה היתה לקבל הבהרות של הפסיכיאטר המחוזי בתל אביב בכל הנוגע לנהלים, מידע והנחיות הנוגעים להפעלתו של מנגנון האשפוז בכפיה. עו”ס הלמן הבהירה את אופן יישומן של עילות האשפוז הקבועות בחוק, וכי הוראת בדיקה או הוראת אשפוז יוצאו רק במקרה של מתמודד המצוי במצב פסיכוטי. צוין כי לא בכל מצב פסיכוטי תוצא הוראת בדיקה או הוראת אשפוז, וכי זה תנאי מוקדם, אך לא מספיק. עוד נמסר כי הפסיכיאטר המחוזי זמין להכרעה בבקשות דחופות 24/7, אלא שבקשות להוצאתה של הוראת בדיקה, שהינה השלב הראשון בטרם ניתן להוציא הוראת אשפוז, מתקבלות רק מאנשי טיפול, להבדיל מבקשות של בני משפחה. עם מתן הוראת בדיקה היא מועברת לחברת האמבולנסים שהפסיכיאטר המחוזי קשור עימה, המחויבת לנסות לאתרו עד שלוש פעמים נוספות. עו”ס הלמן הדגישה את החשיבות של כלילתם של פרטי קשר עדכניים עם המשפחה (לרבות מס’ טלפון נייד ) בבקשה להוצאתה של הוראת בדיקה, המוגשת על ידי איש המקצוע, וקראה למשפחות לוודא זאת, על מנת להקל על איתור המתמודד ולאפשר קשר עם המשפחה במידת הצורך. חולה המאותר בשעות היום נלקח לבדיקה במרפאה לבריאות הנפש, ואם מאותר בלילה  למיון פסיכיאטרי. כאשר הבדיקה מעלה כי אין מקום לאשפוז בכפיה החולה מוחזר לביתו.

המשתתפים במפגש הסכימו לגבי הצורך הדחוף בקיומו של שירות מד”א נפשי ובקיומם של ביקורי בית ומתן מענים בקהילה למצבי משבר ולמתמודדים המצויים כיום מחוץ למעגלי הטיפול (המצויים באחריות קופות החולים). עו”ס הלמן עדכנה בדבר שירותים הניתנים על ידי לשכת הפסיכיאטר המחוזי במה שכונה בפיה “בצל החוק”. כלומר, סיוע והכוונה של משפחות לצורך הגשתה של בקשה להוראת בדיקה העונה על הדרישות להגשתה כאמור בחוק, וכן קיומם של קשרים עם גורמים רלוונטיים כגון קופות החולים, מד”א, משטרת ישראל, ולשכת הרווחה.

הוסכם על מפגש נוסף עם עו”ס הלמן להרחבת הנושאים שהועלו בפגישה.

בעקבות הפגישה בדעת עוצמה לקיים מפגשים עם כלל הגורמים הרלוונטיים העוסקים בהיבטים שונים של מצבי משבר של מתמודדים, ולנסות לקיים שולחנות עגולים בהשתתפותם ברמת המחוז. תבחן האפשרות להפעלת מודל זה במחוזות הנוספים.

5. ארגוני החברה האזרחית

פורום ארגוני בריאות הנפש באגודה לזכויות החולה: פניה למל”ל עם דעיכתו של גל הקורונה הראשון

ב- 12 במאי השתתפו נציגי עוצמה בדיון בפורום הארגונים, בו עוצמה חברה, בנושא: עמדות והצעות לפעולה בתחומים שונים בהמשך לגל הקורונה הראשון וכחלק מהערכות לגל שני אפשרי ושגרת קורונה הצפויה להימשך לאורך זמן.

במהלך הדיון עלו, בין השאר, העניינים הבאים: הגבלות על ביקורי משפחות במסגרות הדיור והאשפוז, המחסור באמצעי מיגון לצוותים, אי ביצוע בדיקות  והזמן הארוך לקבלת התשובה. עוד עלה הצורך במוקד טלפוני ייעודי וזמין לבריאות הנפש. כמו כן, עלתה סוגיית קיפוח מתמודדי הנפש בקבלת  חבילות מזון  לעומת המוכרים לשירותי הרווחה, מי שטופלו על ידי  פיקוד העורף והשלטון המקומי.

בהמשך לדיון נשלח מכתב פורום הארגונים, במענה לקול קורא שפורסם על ידי המל”ל (המטה לביטחון לאומי) המתכלל את המאבק בקורונה, תוך התייחסות לסוגיות נבחרות הנוגעות לעולם בריאות הנפש. לקריאת מכתב פורום הארגונים למל”ל: עמדת פורום אירגוני בריאות הנפש לנוכח משבר הקורונה – מענה לקול הקורא שיזם המטה לביטחון לאומי (2

פורום ארגוני בריאות הנפש באגודה לזכויות החולה: ספראבטו, תרופה חדשה בסל הבריאות

ספראבטו (SPRAVATO) הינה תרופה לטיפול בדיכאון עמיד שהוכללה בסל הבריאות החל מ-30.01.2020. לארגוני הפורום נודע כי חרף זאת לא ניתן לממש את הזכות לקבלתה.

ארגוני הפורום, שעוצמה נמנית עליהם, פנו לגורמים המתאימים במשרד הבריאות בדרישה לאפשר לחולים הזקוקים לכך לקבל את התרופה. ב-22 במאי פנינו באמצעות הפייסבוק והאתר למטופלים שקופות החולים סרבו לספק להם את התרופה.

כתוצאה מכל אלה משרד הבריאות הבטיח להאיץ את המשך התהליכים הנדרשים לאישור התרופה, וראשת האגף לבריאות הנפש פרסמה הנחיות שיאפשרו את מתן התרופה בתקופת הביניים עד להשלמת ההליכים.

למכתב פורום הארגונים בנושא: ספראבטו – מכתב ארגונים

הנחיות שהוצאו על ידי ד”ר טל ברגמן: מתן טיפול בתכשיר אסקטמין – ספרבאטו – הנחיית משרד הבריאות 29-6-2020 (1)

פגישה עם עו”ד שרון פרימור – המכון לחירות האדם בפסיכיאטריה (בהקמה)

ב- 25 במאי, נפגשו חברות ועד מנהל עוצמה עם עו”ד שרון פרימור העתידה לעמוד בראש מכון שמטרתו להוביל שינוי במערך שירותי בריאות הנפש.

עו”ד פרימור שיתפה שגמלה בליבה החלטה לפעול להגשמתו של שינוי תודעתי, באמצעות תהליך של שיח בין כל בעלי העניין, ופיתוחם של שירותי בריאות חדשניים ומגוונים. המשתתפות מטעם עוצמה הדגישו את הצורך במענים לתחילת התדרדרות ולמצבי משבר קיצוניים. בן משפחה בתהליך התדרדרות, עלול להגיע, בגלל חוסר במענים למצבי משבר בקהילה ובהעדר חלופות אשפוז , לאשפוז בכפייה, ולעיתים מצבו עלול לאלץ את המשפחה לערב משטרה.

הודגש בפני עוה”ד פרימור שהמשפחות אינן מעוניינות להגיע למצב בו הן נאלצות לפעול לאשפוז בן המשפחה בכפייה, אך זוהי ברירת המחדל הטרגית הנובעת מהעדרם של שירותי בריאות נפש ראויים בקהילה.

משתתפי הפגישה, שבעבר היו לעתים מ”שני צדי המתרס” בשיח על סוגיות שונות הכרוכות באשפוז הכפוי, שמחו לגלות עד כמה גדול המכנה המשותף ביניהם. הובעו הסכמה והבנה על כך שלטיפול ואשפוז בכפיה השלכות שליליות; שהכפייה, בהיקפה היום היא במידה רבה תולדה של חסר משמעותי בשירותי תמיכה וטיפול למתמודדים עם מוגבלות נפשית מורכבת; הצורך הדחוף בפיתוחם של פתרונות תמיכה וטיפול המתאימים לאנשים במצבי החמרה; הצורך ברכישת אמון המתמודדים וחתירה למגע עם המטופלים ומתן השירותים בסביבתו הטבעית של האדם, קידומם של מחקרים, מודלים ופיילוטים שיממשו תפיסות אלו, וכן של אמצעים שיתרגמו את התפיסה למדיניות ולאמצעים שיאפשרו את הוצאתה לפועל.

השתתפות באספה הכללית של EUFAMI

ב- 7 ביוני, השתתפה חברת הוועד המנהל באספה השנתית של ארגון יופמי, EUFAMI  הארגון האירופאי של משפחות המתמודדים עם פגיעה נפשית בו אנו חברים.

בישיבה נבחרה מנכ”לית הארגון, וכן דווח על השנה החולפת וסוכם שהארגון ינסח נייר עמדה לאחר שייבדק כיצד הקורונה השפיעה של בני המשפחות, המטפלים העיקריים. לעניין זה, תורגם שאלון שנוסח ביופמי והעבר לתפוצת פעילי עוצמה.  

עוצמה ניסחה לצורך העברה ליופמי מסמך המסכם את פעילות “עוצמה” בתקופת הגל הראשון למגיפה בישראל.

פגישה עם נציגות SOCIAL FINANCE ISRAEL) SFI)

ב-  10 יוני, התקיימה פגישת נוספת עם SFI. החברה, ממשיכה בקידומו של פרויקט ביקורי בית ובנייתו של המודל שיופעל על ידם. הוצע שהחברה תקיים פגישה עם משפחות מ”עוצמה”, כמומחיות מניסיון על מנת שתובנות של המשפחות יקבלו ביטוי במודל הנבנה על ידם.

שיתוף פעולה בין עמותות הצרכנים

במהלך גל הקורונה הראשון החלו שלוש עמותות הצרכנים: עוצמה, לשמ”ה ומשפחות בריאות הנפש בעדכון, תאום ובמקרים מתאימים שיתוף פעולה ביחס לפעילות הסנגור המבוצעת על ידם.

במסגרת שיתוף הפעולה התקיימו במהלך החודשים מאי ויוני ישיבות עדכון ותאום אחת לשבועיים.

ישיבה בג’וינט ישראל – מערך “קבלת החלטות נתמכת”

ב-15 ביוני, השתתפו נציגות עוצמה, בפגישה עם בעלי עניין שנערכה כחלק מקידומה של תוכנית משותפת לאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים ו”ישראל מעבר למוגבלויות” בג’וינט ,להקמתו של מערך “קבלות החלטות נתמכת”.

שירות של תמיכה בקבלת החלטות, לאנשים הנזקקים לכך, עוגן בתיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות משנת 2016, ויכול במקרים מתאימים לשמש חלופה לאפוטרופסות.

במפגש הוצגה הערכות הג’וינט לנושא. נציגת האפוטרופוס הכללי, המופקדת על תחום קבלת החלטות נתמכת, סקרה בהרחבה את המצב המשפטי והפעילות שננקטה בשטח ממועד תיקון החוק ועד היום, תוך התייחסות לחסמים וקשיים שהתגלו אגב כך.

סוכם על העברתם של מסמכים בנושא למשתתפי הישיבה, ועל מפגש נוסף בחודש ספטמבר שיעסוק בהגדרה ומיקוד של הנושאים המצריכים דיון לצורך קידום התוכנית והטמעתו של שירות למתן תמיכה בהחלטות.

פורום הארגונים בנושא אנשים עם מוגבלות פסיכיאטרית בגיל הזקנה

בחודש מאי התקיימה ישיבת הפורום אשר דנה בהמלצות לפעולה שעוצבו בפגישות הקודמות (ההמלצות כללו המלצה לכך שבאוכלוסיית המתמודדים עם פגיעה נפשית, הגדרת הגיל השלישי תהא מגיל 55 ומעלה, וזאת נוכח ההזדקנות המוקדמת). הוחלט לקיים את הדיונים במבנה של קבוצות, בהן ידונו נושאי דיור, מיצוי זכויות וההחלמה. בחודש יוני השתתפו נציגות עוצמה בדיוני שתי קבוצות. בקבוצת הדיור, הוגדרה כמטרה האפשרות למתמודד להישאר בביתו, במסגרת הקהילה הנורמטיבית, תוך הרחבת שירותי התמיכה: סומך, אחות זמינה ושירותי ניקיון. עבור אלו הזקוקים לבית אבות, הודגש הצורך בהכשרת אנשי הצוות בבית האבות להתמודדות עם קשיים נפשיים מורכבים. למקרים מורכבים וקיצוניים בלבד, נדון הצורך להקמת הוסטל ייעודי.

בקבוצת מיצוי זכויות התקיים סיעור מוחות לשם הנגשת השירותים ולמציאת שותפים אסטרטגיים לפעולה.

בחודש יולי יערך המפגש הסופי ותגובש דרך פעולה סופית לקידום כל אחד מהנושאים הללו.

פורום הבריאות של בית איזי שפירא

ב-26 במאי, השתתפו חברות הועד המנהל בדיון בפורום הבריאות של בית איזי שפירא בנושא “טיפול באנשים עם מוגבלות בבתי החולים בשגרת קורונה“. הובא, לדוגמא, הקושי של חולה קורונה פגוע נפש במצב חרדתי סוער המגיע למיון ונדרש להתמודד עם אנשי צוות בביגוד מגן שאינו מאפשר תקשורת רגילה.

ב-1 ביוני, השתתפו חברות הוועד המנהל בפגישה נוספת בבית איזי שפירא בנושא “שמירה על בריאותם של אנשים עם מוגבלות בקהילה, בשגרת הקורונה”.

נציג הג’וינט ורכז נגישות ארצית בקופ”ח מאוחדת, עמדו על הצורך בקיומן של רשימות של אנשים עם מוגבלות  על מנת שיוכלו לספק שירות ממוקד בצרכים. אורלי בוני, ממונת שוויון ונגישות  במשרד הבריאות הסכימה שנחוצה רגולציה בהעברת מידע בין מסגרות, הסכימה כי העברת מידע הושפעה לרעה מהנחיות שהשתנו תכופות ואף היו סותרות, והצביעה על המורכבות הנובעת מחובת הסודיות הרפואית. הגברת בוני הצרה על כך שלא יתאפשר בידוד של אנשים עם מוגבלות במלונות ייחודיים, כמו ב”מגן אבות”. שיבחה את הבחירה במינוח “אנשים בסיכון” כחלופה ל”בעלי מוגבלויות” בכל מסמך. לסיכום, ציינה את התועלת בהצפת צרכים ייחודיים על ידי העמותות והארגונים הפועלים למען אנשים עם מוגבלויות.

ישיבת ועד מנהל יספר”א

ב-24 ביוני, השתתפה נציגת עוצמה בועד המנהל של יספר”א בישיבת הועד. ד”ר הילה הדס מנכ”לית “אנוש”, הציגה בישיבה את התארגנות הארגון למצבי חירום בנסיבות מגיפת הקורונה. עוד נדונו מפגשי הזום שיספר”א קיימה ואלו שממשיכים, והתועלת שבהם. 

6. עוצמה באקדמיה

הרצאת חברת הוועד המנהל בחוג לבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה

ב- 15 ביוני הרצתה נילי אהרונוב, חברת הוועד המנהל בעוצמה, הרצאת אורח בקורס “התנועה הצרכנית במדינת ישראל”, בחוג לבריאות נפש קהילתית, באוניברסיטת  חיפה. היא הציגה את פעילות עוצמה מאז הקמתה, את מאבקי והישגי העמותה למען שוויון זכויות למתמודדים ושיפור השירותים עבורם ועבור משפחותיהם. כמו כן, הוצגה פעילות העמותה בתחומים שונים בהווה.

לצפייה במצגת ההרצאה: עבור הקורס של מקס לכמן יוני 2020 (1)

המרכז ללימודי מוגבלות באוניברסיטה העברית בירושלים

ב-3 ביוני השתתפו חברות ועד מנהל עוצמה במפגש זום במרכז ללימודי מוגבלות בנושא “רפורמה בתחום האפוטרופסות”.

המפגש הציג את עבודת הוועדה הבינמשרדית בנושא אפוטרופסות חלופות מתאימות לאנשים עם מוגבלות, שהוקמה לאחר תיקון מקיף של חוק האפוטרופסות בשנת 2016. הרצו בו עו”ס בוני גולדברג, יו”ר הצוות, ועו”ד ועו”ס אפרת רייך, המרכזת שלו.

לצפייה בסרטון ההרצאה: https://www.facebook.com/watch/live/?v=970262426763765

קישור לדוח הוועדה באתר משרד המשפטים:  https://www.gov.il/he/departments/publications/reports/report_team_2019

ב-10 ביוני השתתפו נציגי עוצמה במפגש במרכז ללימודי מוגבלות בנושא: “על מי מגנים המפעלים המוגנים? תעסוקה מוגנת ואנשים עם מוגבלויות“. עו”ד רון דרך, מהקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות באוניברסיטה, הציג את מסגרות התעסוקה השונות המתאפשרות במסגרת חוק שיקום נפש בקהילה. בביקורת שלו, התייחס לעובדה שמאחר ומטרת המסגרות היא שיקומית, לא מתקיימים בין בעלי המוגבלויות יחסי עובד ומעסיק, ולפיכך נפגעות הזכויות הסוציאליות ואפשרות ההשתכרות שלהם. אנאיס די, מתמודדת אקטיביסטית, התמקדה בניסיון האישי המתסכל שלה כמועסקת במסגרות משקמות של משרד הבריאות.

הקישור לסרטון מהמפגש (תגובת חברת הוועד המנהל ב1:20):  https://www.facebook.com/DisabilityStudiesJerusalem/videos/945817289191304/ 

7. הצטרפו לפעילות עוצמה עוד היום

רוצים/ות להצטרף לפעילות העמותה? פרטים בקישור הבא.

רוצים/ות רק לקבל עדכונים דו-חודשיים לגבי פעילות העמותה? פרטים בקישור הבא.

למעקב אחרי דיווחים שוטפים על פעילות עוצמה ובנושאים הקשורים למתמודדים ובני משפחותיהם, הירשמו לעמוד הפייסבוק שלנו (עשו LIKE ואז גם FOLLOW לעמוד) :https://www.facebook.com/psychosocialdisabilities/?ref=settings

 

כלי נגישות