עמוד הבית / ניוזלטר וניירות עמדה / נגישות הפסיכאטריה המחוזית

נגישות הפסיכאטריה המחוזית

חברות הוועד המנהל בעוצמה, יוכי צ’יבוטרו ואילה שרעבי, טיפלו במסירות באירוע מורכב , שבו היה קושי להביא מתמודד במצב שסיכן את חייו לטיפול ולאשפוז. לאחר שגם פניה לפסיכיאטר המחוזי לא צלחה כי לא ניתן היה להשיג הפניה של איש מקצוע, נשלח מטעם עוצמה מכתב מפורט לפסיכיאטריה המחוזית ובו תוארה השתלשלות האירוע, שבסופו הגיע המטופל לאשפוז במצב מסכן חיים של התייבשות ותת תזונה. כנסו לקישור וקראו את המכתב.

בהמשך לפניה זו נערך מפגש בין נציגות העמותה לבין נציגי משרד הבריאות בתחום הפסיכיאטריה. מטעם עוצמה לקחו חלק בפגישה ריבי צוק, יו”ר העמותה וחברות הוועד המנהל, נילי אהרונוב ויוכי צ’יבוטרו. מטעם משרד הבריאות השתתפו ד”ר אמיר בן אפרים, יו”ר פורום הפסיכיאטרים המחוזיים ופסיכיאטר מחוזי מחוז צפון; ד”רז’אנה יקירביץ’, פסיכיאטרית מחוזית תל אביב; ד”ר מורן שגיב, עוזרת הפסיכיאטר במחוז צפון; וד”ר סרגיי רסקין, אחראי על הפסיכיאטריה המשפטית באגף בריאות הנפש במשרד הבריאות.

מטרת הפגישה הייתה לברר כיצד יכולה הפסיכיאטריה המחוזית להתגמש ולמצוא פתרונות למצבים בהם יש מקום לשקול את הוצאתה של הוראת בדיקה, אך אין בידי הפונה חוות דעת מקצועית לתמיכה בכך. נציגות עוצמה עמדו על חוסר הסבירות במכשולים המושמים בפני בני משפחה לבצע פניה כזו, אף שהם המטפלים העיקריים ומכירים טוב מכולם את המתמודד.

הפסיכיאטרים הציגו את הקושי בו נתון שהפסיכיאטר המחוזי שנמצא “בין הפטיש והסדן”, את הצורך בתשתית ראייתית לצורך הפעלת הסמכויות הנתונות לפסיכיאטר המחוזי ואת המחסור הניכר בכוח אדם העומד לרשות הפסיכיאטרים המחוזיים. כולם הסכימו כי הצורך באשפוזים בכפיה היה פוחת מאד אילו היה רצף טיפולי בקהילה, מוקד חרום נפשי, אשפוזי בית ועוד.

עם זאת, ד”ר בן אפרים עמד על הצורך בדיווח של איש מקצוע ולא הייתה נכונות להתגמש בעניין זה. נטען כי הפתרון צריך להיות ביקורי בית של רופא/ה או אח/ות, תהליך לו מחויבות  לכאורה קופות החולים, אך בפועל מתקיים חלקית. בנוסף, קיימים פערים בנכונות של קופות החולים השונות לערוך ביקורי בית. הובהר כי גורמי מקצוע נוספים מתחום הבריאות או הטיפול אשר פגשו את המתמודד, לרבות עובדים סוציאליים, יכולים אף הם לפנות לפסיכיאטר המחוזי.

בשורה תחתונה, הייתה חשיבות הן בעצם קיומו של הדיון והצפת הבעיות והן בנכונות מצד הפסיכיאטרים המחוזיים להיפגש עם נציגי המשפחות מטעם עוצמה. אולם, לדאבוננו, לא חל שינוי בעמדת הפסיכיאטריה המחוזית ולא נסללה עדיין הדרך למציאת פתרונות גמישים הדרושים כל כך, לדעתנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות