עמוד הבית / חדשות עוצמה / מבזק מהנעשה בעוצמה

מבזק מהנעשה בעוצמה

תקציר המבזק:

  1. כבוד לוותיקי עוצמה – פרס מפעל חיים
  2. עצומה להקמת מענה חירום נפשי
  3. ״יוזמים לנפש״ – פעילות עוצמה בצוותי חשיבה בהאקתון בריאות הנפש בעיריית רמת גן
  4. עוצמה למען מדריכי השיקום
  5. מפגש פעילים והאסיפה השנתית של העמותה

 

והנה המבזק בהרחבה:

1. כבוד לוותיקי עוצמה – פרס מפעל חיים

גאווה לעמותת עוצמה נרשמה כאשר במהלך כנס המועצה הארצית לשיקום, שנערך בבית הירוק באוניברסיטת תל אביב, הוענקו פרסי מפעל חיים לשלושה פעילים מדור המייסדים של העמותה: פרופ’ אלי שמיר, שכיהן במשך שנים רבות כיו”ר העמותה; יוכי צ’יבוטרו, שממשיכה בפעילות נמרצת גם כיום ומירי דביר, שלדאבוננו נבצר ממנה להגיע לאירוע. הפרסים הוענקו ע”י שר הבריאות היוצא, ניצן הורוביץ, וע״י יו”ר המועצה הארצית לשיקום נכי נפש בקהילה, אבי אורן, שיזם את הענקת הפרס.

צילמה: ספי מנוביץ

אורחת הכבוד הייתה חברת הכנסת לשעבר תמר גוז’נסקי, שפעלה בכנסת בשיתוף פעולה הדוק עם אלי, יוכי ומירי, לחקיקתו של חוק שיקום נכי הנפש, החשוב ופורץ הדרך.
ריבי צוק, יו” ר עוצמה, השתתפה בפאנל, שדן במקומה של המשפחה בתהליך השיקום וריגשה כאשר בצד הצגת הדברים ברמה העקרונית, שיתפה גם מחוויותיה האישיות כבת משפחה.

לחצו כאן לקרוא את הנימוקים להענקת הפרס

 

 

2. עצומה להקמת מענה חירום נפשי

במסגרת המאבק ארוך השנים להקמת מערך אליו ניתן לפנות במצבי חרום נפשי, כשם שיש עבור מצבים גופניים כמו התקפי לב, אירוע מוחי, תאונה וכו’, חברה עמותת עוצמה למספר עמותות הפועלות יחד לקידום בריאות הנפש: משפחות בריאות הנפש, לשמ”ה ואמונת”ך, בעצומה הקוראת להקים מערך כזה. יוזמי העצומה דורשים ליישם תוכניות מגירה קיימות במשרד הבריאות, המלצות וועדת הנשיא והצעות חוק פרטיות של ח”כ מיכל וולדיגר ועוד. פעילי עוצמה סייעו רבות בהפצת העצומה שכבר צברה למעלה מ 9300 חתימות. לשמחתנו, צופית גרנט נענתה בשמחה לבקשה לסייע לקידום העצומה ונרתמה למאמץ באופן מעורר הערכה.
כמו כן, הנושא קיבל חשיפה משמעותית בתקשורת האינטרנטית, הכתובה, הרדיו והטלוויזיה, כך שבדרך זו התאפשרה בעקיפין גם חשיפה חשובה לכל נושא בריאות הנפש והעדר מענים מספקים (ראו, לדוגמה, בישראל היום, בגלי צה״ל, ברדיו חיפה)
העצומה תועבר לידי שרי הבריאות והאוצר ובכירי המשרדים ואנו תקווה שהיא תשפיע עליהם בקבלת החלטה למימוש ומתן מענה מעשי ומהיר לצורך הדחוף בקיומו של מערך חרום נפשי.

 

 

3. ״יוזמים לנפש״

פעילות עוצמה בצוותי חשיבה בהאקתון בריאות הנפש בעיריית רמת גן

נציגות עוצמה לקחו חלק פעיל בהאקתון שערך האגף לשירותים חברתיים בעיריית רמת גן תחת הכותרת ״יוזמים לנפש״. ביוזמה ברוכה זו, בחר צוות אגף השירותים החברתיים בעירייה לפעול מחוץ לקופסה ולקדם בדרך יצירתית חשיבה בתחום בריאות הנפש. ההאקתון כלל 13 ״שולחנות עגולים״ עם  צוותים רב-מקצועיים של עובדים סוציאליים, אנשי ייעוץ ארגוני ופיתוח אסטרטגי, מתמודדים, בני משפחה של מתמודדים ונציגי עמותות, בכללן גם עמותת עוצמה.
נציגות העמותה בהאקתון היו פעילות עוצמה: טובה כרמלי, סתיו ברקת, רותי מרק וגליה רוזנבאום, שריכזה את הקבוצה. יו״ר עמותת עוצמה, ריבי צוק הוזמנה לכהן בחבר השופטים.

הצוות שזכה במקום הראשון, בו ייצגה אותנו הפעילה סתו ברקת (שניה מימין)

במקום ראשון זכה הרעיון שכונה ״עוגן משפחתי״, שהוגש על ידי הצוות בו השתתפה נציגת עוצמה, סתיו ברקת. הצוות עסק בהתאמה ובפיתוח של מענים עבור משפחות, אצלן המתמודדים אינם מעוניינים בהכרה, אבחון או טיפול ועל כן אינן מקבלות משאבי סיוע כספי וטיפולי. הצוות הציע פתרון של בניית תוכנית עבור אותן משפחות, שתהיה ייחודית לכל משפחה בהתאם לצרכיה, ותיתן מענה בטווח הקצר (סלי מזון, סיוע במילוי זכויות, שוברים למסעדה) ובטווח הארוך (שינוי מדיניות והתאמת שירותי סל שיקום גם למשפחות המתמודדים הללו). במקום השלישי זכה צוות נוסף בו השתתפה פעילת העמותה, טובה כרמלי.
אנו תקווה שהרעיון פורץ הדרך שזכה, כמו גם רעיונות נוספים שעלו בהאקתון, ייושמו הלכה למעשה בעיריית רמת גן, וישמשו מודל לחיקוי גם לרשויות מקומיות נוספות.

הצוות שזכה במקום השלישי, בו ייצגה אותנו הפעילה טובה כרמלי (האחרונה משמאל)

 

 

4. עוצמה למען מדריכי השיקום

עוצמה חברה בחודשים האחרונים למחאה של מדריכי השיקום. בהפגנה שערכו מדריכי השיקום בתל אביב בתביעה לשפר את תנאי העסקתם, נשאה דברים גם יוכי צ’יבוטרו. יחד עמה, לקחו חלק בהפגנה מספר פעילות עוצמה (אילה

פעילות ופעילי עוצמה בהפגנת מדריכי השיקום

שרעבי, חני ברוכין, טובה כרמלי ומירי רז), שבאו במיוחד כדי לחזק את ידי המדריכים, מתוך הבנה שהם עושים עבודת קודש מאתגרת במיוחד, פיזית ונפשית. כידוע, המדריכים, בעיקר במערך השיקום של בריאות הנפש, אינם מתוגמלים כראוי ואינם זוכים להכשרה ראויה ולתנאי העסקה הוגנים. לכך יש השלכות קשות על איכות הטיפול הניתן למתמודדים במסגרות השיקום, המתבטאות בתחלופה גבוהה של אנשי צוות ולעתים גם באיכות בלתי מספקת. לכן התקבלה החלטה בעוצמה להירתם ולסייע להם במאבקם החשוב. ההפגנה ודברי יוכי קבלו הד תקשורתי חשוב.

לקריאה נוספת, כנסו לכתבה בעיתון ׳דבר׳: “סיוע הומניטרי זה הלב שלי, אבל אני צריך גם לחיות”: מדריכי השיקום דורשים תנאי העסקה הולמים.

 

 

5. מפגש פעילים והאסיפה השנתית של העמותה

מפגש מרגש בהשתתפותם של עשרות פעילות ופעילי עוצמה נערך לאחר תקופה ממושכת, במהלכה לא התקיימו מפגשים פיזיים בשל אילוצי מגפת הקורונה. במפגש התאפשר למשתתפים לשמוע דיווח ישיר מפי יו״ר העמותה, ריבי צוק, וחברי הוועד המנהל על התפתחויות בתחום בריאות הנפש, יוזמות ומהלכים בהם מעורבת עוצמה, להביא מניסיונם ולשתף בבעיות שונות שמצריכות התייחסות וטיפול. המפגש שימש גם כאספה השנתית של העמותה, שכלל דיווח של ועדת הביקורת, אישור הדו״ח המילולי והדו״ח הכספי, המבוקר ע״י רואי החשבון המלווים את העמותה, דיווח על מהלך ייעוץ ארגוני ובחירת יו״ר וחברי והוועד המנהל. חברי הוועד שנבחרו: יו״ר – ריבי צוק, נילי אהרונוב, יוכי צ׳יבוטרו, סילביה מדניקוב, שוש ארמוזה, אילה שרעבי, מיכאלה פאצ׳ינו, אתי בן שושן ויוכי (יוקי) באואר.
מרגש במיוחד היה טקס בו נפרדו חברי העמותה מפרופ׳ אלי שמיר (יו״ר העמותה בעבר) וממרים בר ניר, שהיו מעמודי התווך של העמותה לאורך שנים והודיעו על פרישתם מהוועד המנהל בשל גילם המתקדם. יוכי צ׳יבוטרו הקריאה דברי ברכה מרגשים לאלי ולמרים וכן הודתה לפאולה לנגר, שהקימה יחד עמה את עוצמה, והפתיעה עת הגיעה ממקום מגוריה בחו״ל למפגש זה.

כנסו לקרוא את דברי הברכה למרים ולפאולה

יו״ר העמותה הגב’ ריבי צוק (שופטת בדימוס) נושאת דברים באסיפה הכללית של העמותה

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות