עמוד הבית / חדשות עוצמה / משבר הקורונה חושף את מה שכבר ידענו – בעלי מוגבלויות פגיעים יותר

משבר הקורונה חושף את מה שכבר ידענו – בעלי מוגבלויות פגיעים יותר

פגיעה חריפה יותר בבעלי מוגבלויות לעומת שאר האוכלוסייה מצד כוחות הביטחון; קריסה של שירותי הבריאות, הטיפול והשיקום, והרווחה שמותירה מתמודדים עם מוגבלויות נפש ובני משפחותיהם חסרי אונים; התפרצות קורונה באגף גריאטרי בבית החולים שער מנשה; ופגיעה אפשרית בזכויות עצירים ונאשמים המתמודדים עם מוגבלות נפשית.
 
הקורונה חושפת ביתר שאת ובצורה ברורה, את מה שחווים המתמודדים ובני המשפחות גם בימים שבשיגרה – לא מדובר ב”מקרים אישיים”. תת התקצוב והתקינה של מערכות המדינה שנועדו לספק שירותי טיפול, רווחה והגנה מגדילים את הפגיעות של המתמודדים עם מוגבלויות ביחס לכלל האוכלוסיה.

להלן מספר כתבות שאספנו בנושא:

1. מהוועידה שהוקמה לאחר הירי באיאד אל-חלאק, על ידי נשיא המדינה, נעדרים נציגי המשטרה והמשרד לביטחון הפנים. אותם מי שאמורים להיות שותפים להמלצות הוועדה לכוחות הביטחון, שנמצאים תחת תחום אחריותם, כיצד לנהוג באנשים המתמודדים עם מוגבלויות. (כתבה בנושא ליחצו כאן)

2. לא רק זאת, אלא שייתכן כי החלטת המשטרה לא לקחת חלק בוועידה היא תוצאה של הוראה מלמעלה, מטעם השר לביטחון פנים. (כתבה בנושא ליחצו כאן).

איננו יודעים מדוע – האם זה משום שהשר לביטחון פנים פועל נגד שירות מותאם למתמודדים עם מוגבלויות? או שהמתמודדים נופלים שוב קורבן למאבקי כוח פוליטיים?

כך או כך, עלינו להמשיך במאבק למניעת הקורבן המיותר הבא, ולוודא שפעילות אנשי כוחות הביטחון למיניהם מותאמים לצרכי המתמודדים עם מוגבלויות נפש וגוף. עלינו להבטיח זאת בעת הקורונה, וגם בימים של שיגרה, שגם בהם טיפול לא מותאם מביא לפגיעה לא נדרשת ולא מידתית במתמודדים.

3. המקרה של איאד אל חלק הוא לא מקרה פרטי. מקרים כאלה קרו לפניו והם ממשיכים לקרות גם אחריו. רק אתמול אדם המתמודד עם מוגבלות שמיעה נורה על ידי כוחות הביטחון (לכתבה בנושא ליחצו כאן).

4. קריסת שירותי בריאות הנפש אינה פוגעת רק בבריאות הנפש של המתמודדים עם מוגבלות נפשית, אלא גם בזכויות העציר והנאשם שלהם. לכתבה בנושא ליחצו כאן.
5. ואחרון, אך לא חביב, למרות שבכל הארץ מוסדות גריאטריים עלו בסולם העדיפויות הממשלתי בעקבות התפרצות הקורונה שהיתה בהם בגל הקודם, נדמה כי מתמודדי הנפש הגריאטריים נותרו מאחור. אתמול נחשפנו להתפרצות של המגיפה במחלקה הגריאטרית בבית החולים שער מנשה, ובינתיים ידוע על 20 מטופלים ואנשי צוות שנדבקו. לכתבה בנושא ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות