עמוד הבית / חדשות עוצמה / עוצמה הצטרפה ל33 ארגונים נוספים בקריאה לשר האוצר לקיים את התחייבותו להסכם עם ארגוני הנכים

עוצמה הצטרפה ל33 ארגונים נוספים בקריאה לשר האוצר לקיים את התחייבותו להסכם עם ארגוני הנכים

המכתב נשלח היום, ה25.1.18 לשר האוצר כחלון. להלן הנוסח המלא שלו.

 

לכבוד

מר משה כחלון

שר האוצר

הנדון: חקיקת ההסכם להעלאת קצבאות הנכים ושילוב בתעסוקה ובחברה

שלום רב, 

  1. כנציגי 34 ארגונים חברתיים הפועלים לקידום זכויות האדם ובפרט לקידום זכויות אנשים עם כל סוגי המוגבלות – אנו פונים אליך בבקשה לקיים את התחייבותך להסכם עם ארגוני הנכים, להניח את הצעת החוק הממשלתית המלאה לדיון בוועדת העבודה והרווחה ולפעול להעברת החוק בחקיקה מהירה עד לסוף חודש ינואר.
  1. מחאת הנכים פרצה לפני שלוש שנים בדרישה להשוואת קצבאות הנכים לגובה שכר המינימום במשק. בחודש אוגוסט 2016 התבשרנו כי משרדך הקצה 300 מיליון לשיפור מצבם של האנשים עם המוגבלות בישראל. משמעות התוספת הייתה בין 44 ₪ ל-151 ₪ וכן העלאת הדיסריגארד של חוק לרון ל-2,805 ₪, סכומים שאין די בהם להתקיים בכבוד.
  1. לפני שנה, בחודש ינואר 2017, מינית את פרופ’ ירון זליכה לעמוד בראש ועדה מיוחדת אשר תמליץ על רפורמה מקיפה בקצבאות הנכים. לאחר שלושה חודשים הודעת כי הנך מאמץ את מסקנות פרופ’ זליכה בהיקף כולל של 4 מיליארד ₪, שייכנסו לתוקף החל מה-1.1.18.
  1. בניגוד להצהרתך, מונתה ועדה נוספת בראשות פרופ’ אבי שמחון, שהמליצה לחוקק רק את הפעימה הראשונה בסך 5 מיליארד ₪. בשלב זה ארגוני הנכים איבדו את אמונתם בנבחרי הציבור והמחאה החריפה לכדי חסימות כבישים ברחבי הארץ.
  1. ב-29 בספטמבר 2017, בתיווכו של יו”ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הגיעה ממשלת ישראל להסכם עם ארגוני הנכים בהיקף כולל של 2 מיליארד ₪. כל גורמי הממשלה, לרבות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בירכו על ההסכם ואף כינו אותו הסכם היסטורי.
  1. עקרונות ההסכם הם: עיגון כל הפעימות והמסגרת התקציבית בחקיקה, העלאת קצבת הנכות לכלל 244,000 מקבלי קצבת נכות כללית בסכומים הנעים בין 700 ₪ ל-1,800 ₪, העלאת קצבת ילד נכה בכ-500 ₪, תוספת 300 מיליון ₪ לנכים הקשישים, הצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק, העלאת הדיסריגארד של חוק לרון עד 4,300 ₪ ובחינת האפשרות להעלותו עד 5,300 ₪.
  1. גם הפעם, הובטח כי הרפורמה תכנס לתוקף החל מה-1.1.18, אך הצעת החוק הממשלתית לא הונחה בזמן והדבר לא קרה בפועל. לאחר עיכובים רבים, הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר העבודה והרווחה חיים כץ ומנכ”ל משרדך שי באב”ד על ”מתווה חדש” המקדים את הפעימה של שנת 2019 לחודש יולי השנה, בהיקף כולל של 14 מיליארד כבר בשנה זו, והכללת אוכלוסיות, שלטענתם, הודרו מההסכם.
  1. הקדמת הפעימה השנייה מבורכת, אך השינויים שנעשו אינם תואמים לכל סעיפי ההסכם. בין היתר, נעשתה פגיעה בדיסריגארד של חוק לרון, שהיה אמור לעמוד על 4,000 ₪ בינואר 2018 ו-4,200 ₪ בינואר 2019 – וכעת עומד על 3,400 ₪ ו-3,500 ₪ בהתאמה. כמו כן, הכללת קבוצות נוספות של זכאים תפחית את גובה התוספת לכלל הזכאים ביחס למה שהוסכם במועד השגתו של ההסכם עם ארגוני הנכים. לפיכך, לכל הפחות, יש לעגן בהצעת החוק את המסגרת התקציבית לפעימות הנוספות, מועדי ביצוען ודרך הקצאתן, ללא צורך בחקיקה עתידית נוספת כלשהי. על כללי ההקצאה של הפעימות העתידיות להיקבע בהתאמה מלאה לאמור בהסכם עם ארגוני הנכים מיום 29.9.17. הנוסחה לביצוע האמור תועבר בנפרד.
  1. בשבוע שעבר, במהלך דיון בוועדת העבודה והרווחה, התבשרנו כי משרד האוצר מסרב לחוקק את ההסכם במלואו, לרבות עיגון כל המסגרת התקציבית (4.2 מיליארד ₪), פירוט הפעימות הבאות והצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק. יו”ר הוועדה, חבר הכנסת מטעם מפלגתך, אלי אלאלוף, התחייב כי הסעיפים הללו כן יכללו בחוק, אך מנכ”ל האוצר מנע זאת. הדיון נדחה ליום א’ ובהמשך בוטל. התוספת לקצבה במסגרת ההסכם היא פעוטה וספק אם יש בה כדי להבטיח קיום בכבוד – הסכימו לה בלית ברירה והנה גם בזה מכרסמים ודוחים ללא רחמים. מנכ”ל האוצר מכריז בכל הזדמנות כי לא משנה מתי החוק יעבור, הנכים יקבלו את הכסף רטרואקטיבי, רק שהוא כנראה שוכח שהנכים צריכים את הכסף למזון ותרופות – אותם אי אפשר לצרוך רטרואקטיבי.
  1. הסאגה הזו אינה מכבדת את מדינת ישראל וחייבת להסתיים. אנו פונים אליך, כשר אוצר שחרט על דגלו טיפול בנושאים חברתיים ואוכלוסיות מוחלשות, ומבקשים ממך לכבד את ההסכם ולהפעיל את מלוא כובד משקלך להעברת החוק על כל סעיפיו בקריאה שנייה ושלישית עד לסוף חודש ינואר. רבע מיליון אנשים עם מוגבלות נפלו קורבן להזנחה של שנים, למלחמות קרדיטים ולמצוקה בקיום יומיומי בסיסי ואפשרות להשתלב בתעסוקה ובחברה. ביכולתך לשים לזה סוף. כולנו מצפים ל-”נטו מעשים”.

בכבוד רב,

באנו על החתום

הארגונים:

  1. אגודת החרשים בישראל
  1. אופק חזרה לחיים
  1. אופק לילדינו – ארגון ארצי של הורים לילדים עם עיוורון ולקות ראייה
  1. אלו”ט – אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם
  1. אנו – עושים שינוי
  1. אסט”י – ארגון סינדרום טוראט ישראל
  1. אס”י – פעילה הקהילה האוטיסטית בישראל
  1. ביחד – המרכז לשילוב אנשים עם מוגבלות בחברה
  1. בית איזי שפירא
  1. בזכות – המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות
  1. האגודה לזכויות האזרח
  1. המכון לקידום החרש
  1. המרכז הישראלי ללימודי חירשות
  1. המרכז לעיוור בישראל
  1. העמותה הישראלית לאלרגיות למזון
  1. העמותה לקדום המודעות לתסמונות ומחלות שלפוחית השתן
  1. הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר אילן
  1. הקרן לידידות
  1. ועד ההורים המשלבים לילדים עם אוטיזם
  1. חץ – הארגון הישראלי לבריאות הכבד
  1. ידיד – מרכזי זכויות בקהילה
  1. לשמ”ה – לשילוב מתמודדים והעצמה בבריאות הנפש
  1. נכה לא חצי בן אדם
  1. אנוש – העמותה הישראלית לבריאות הנפש
  1. עוצמה – פורום ארצי של משפחות נפגעי נפש
  1. על”ה – בית לאנשים עם צרכים מיוחדים
  1. פורום הורים לילדים עם שיתוק מוחין
  1. צח”י – צרכני חינוך ייחודיים
  1. צעדים קטנים
  1. קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים
  1. קול הזכויות
  1. קו לעובד
  1. תסמותק
  1. LINK 20 – התנועה לקידום צעירים עם מוגבלות, ביוזמת קרן משפחת רודרמן

 

העתקים:

ראש הממשלה, בנימין נתניהו

שר העבודה והרווחה, חיים כץ

יו”ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן

יו”ר ועדת העבודה והרווחה, אלי אלאלוף

מנכ”ל משרד האוצר, שי באב”ד

כלי נגישות