עמוד הבית / הניוזלטר החודשי של עוצמה / סיכום פעילות עוצמה: מרץ-אפריל 2019

סיכום פעילות עוצמה: מרץ-אפריל 2019

צוותי הפעולה ב”עוצמה” ממשיכים בפעילות לובי וסנגור בנושאים המשמעותיים לנו. אנו גאים לשלוח אליך עדכון לגבי פעילויות “עוצמה” בחודשים מרץ-אפריל 2019.

1. בבית פנימה – פעילות “בתוך” העמותה

מפגש הפעילים החודשי

במפגש החודשי של פעילי עוצמה בחודש מרץ שמענו בחלקו הראשון של המפגש את הרצאתה של ד”ר ענבל לוסטיג פסיכולוגית בבי”ח גהה בנושא: הורות אפקטיבית – היחסים בבית עם המתמודד. בחלקו השני של המפגש התקיים דיון על הפעילות השוטפת של העמותה.

מפגשי פעילים בירושלים

פעילי עוצמה בירושלים העלו במפגש החודשי שלהם את הנושאים הבאים:

  • קרן נאמנות שתהווה סיוע לבן המשפחה לאחר 120 שנה.
  • עדכון על שיעורי השתתפות נמוכים בוועדת ההיגוי במילם. הוחלט לנסות לפעול בעניין מול צוות מרכז המשפחות.
  • ההפגנה נגד סגירת מרפאת ברזיל נשאה פרי. בינתיים, המרפאה לא פונתה. הפעילים ימשיכו לעקוב אחר ההתפתחויות.

2. קשרים עם מרכזי המשפחות

ב28 במרץ רוכזו ביוזמת עוצמה עדויות בפני צוות החשיבה בנושא בריאות הנפש בקהילה. עו”ס סילביה אזולאי, מנהלת תחום משפחות וצעירים ואחראית ארצית למפגשי משפחות בעמותת אנוש, עו”ס אורה חן, מנהלת מילם ת”א, ועו”ס יבגני קנייפל, עו”ס מרכז יה”ל ראשון לציון, העלו עדויות בפני  צוות החשיבה. בעדותם, התייחסו למשפחות של מאתגרי טיפול, והעלו תובנות בנושא, על מנת שצוות החשיבה ייתן דעתו בהמלצותיו לאוכלוסיית מאותגרי הטיפול.

3. פעילות מול משרדי הממשלה, מועצות לאומיות וקופות החולים

פגישה במשרד מבקר המדינה

ב-26 במרץ נציגות עוצמה נפגשו עם נציגים ממשרד מבקר המדינה בקשר לעריכתו של דו”ח ביקורת בנושא בריאות הנפש בקהילה.

התוכנית האסטרטגית 2030 במשרד הבריאות

המשרד עוסק בבנייתה של תוכנית אסטרטגית כוללת לתחום בריאות הנפש, כחלק ממאמץ כולל לקביעת סדרי עדיפויות עתידיים לפיתוח המערכת. את המהלך מובילים ד”ר בועז לב וד”ר טל ברגמן. חברי הוועד המנהל בעוצמה קיבלו כתבי מינוי לצוותי החשיבה במסגרת התוכנית, והשתתפו בחודשים מרץ ואפריל בשבעה מפגשים של צוותי התוכנית, כולל:

  • ישיבה של ראשי הצוות עם ד”ר לב וד”ר ברגמן במשרד הבריאות בירושלים,
  • ישיבת עבודה בנושא אשפוזים כפויים בבית החולים איתנים,
  • מפגשי עבודה בכפ”ס ובי-ם בנושא מערכת השיקום,
  • ישיבות עבודה במשרדי המועצות הלאומיות בנושא מניעה ראשונית ושניונית.

צוות החשיבה, משמש גם כתת ועדה של המועצה הלאומית לבריאות הנפש בנושא הפערים הקהילתיים ברפורמה לבריאות הנפש.

המועצה הלאומית לבריאות הנפש

ב- 14 במרץ השתתפה נציגת עוצמה בישיבת המועצה הלאומית לבריאות הנפש. המועצה קיימה דיון בנושא הטיפול בהפרעות קשב ובנושא קנביס רפואי ופסיכיאטריה.

פורום חירום לאומי 5 מיליארד לבריאות

ביוזמת הוועד המנהל של עוצמה, ולאחר שנגבו ונערכו עדויות של מתמודדים ומשפחות, שוכנע צוות הקמפיין, בראשות שמוליק בן יעקב, יו”ר האגודה לזכויות החולה, בנחיצות קיום ישיבה מיוחדת שתוקדש לנושא בריאות הנפש. חברת הועד המנהל ופעילת עוצמה השתתפו והעידו בישיבת הוועדה שהתקיימה ב-15 באפריל.

ניתן לקרוא את העדויות באתר עוצמה ולצפות בהקלטת הוידאו בפייסבוק של הקמפיין (כאן, וכאן).

4. ארגוני החברה האזרחית, כנסים, ימי עיון והרצאות

שיח חברתי תרבותי על בריאות הנפש במרחב הציבורי במנהל קהילתי בית כרם

ב-7 במרץ, השתתף נציגנו, פרופ’ אלי שמיר, במפגש עם פעילי “ירושלים סובלנית -נפשות”, היוזמים בעיר מהלכים לשינוי עמדות והפחתת הסטיגמות בזירה הירושלמית בכלל ובהקשר לציבור האנשים המתמודדים עם מוגבלות נפשית בפרט. הוצע להוביל מהלך למעבר מהמינוח “מחלת נפש” ל”הפרעה מנטלית”. עוד עלה במפגש הצורך להעביר את מרכז הכובד ממאבק בסטיגמה ל”מאבק חיובי”, המיועד לחיזוק שילובם של  המתמודדים בחיי הקהילה. מנהלת תוכנית “עמיתים” בחברה למתנ”סים, הבטיחה לארגן מפגש של מנהלי החברה לבחינת הדרכים לקידום הכלה חברתית של מתמודדים ומשפחותיהם.

סדנת  storytelling

ב- 11 במרץ השתתפו נציגינו בסדנא בה התנסו בכתיבת סיפור על פי מודל תואם מדיה חברתית. לדברי מנכ”לית ומנהלת תחום פיתוח התוכן של חברת “LEAVE A MARK”,  פייסבוק הוא כלי עוצמתי לספר סיפור כובש שישפיע על קהל היעד בהתאם לחזון המספֵּר.

יום עיון בנושא בריאות נפש וזכויות אדם במרכז האקדמי רופין

ב-18 במרץ השתתפה נציגתנו ריבי צוק, ביום העיון. הרצאתה התמקדה בצורך לראות את סוגיית זכויות האדם של אנשים עם מוגבלות נפשית בפריזמה רחבה.

המאבק לקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות צריך להביא בחשבון את מאפייניהם הייחודיים, לרבות העובדה שמרבית המתמודדים שוהים בקהילה ורק כ-3% מהם שוהים באשפוז. סוגיית האשפוז בכפיה, חשובה ומהותית ככל שתהא, אינה אלא היבט אחד של זכויות האדם של המתמודדים עם מוגבלות נפשית.

גיוון, שינוי, העמקה והנגשה של שירותי הטיפול והשיקום בקהילה, כמו כן מיגור הסטיגמה הם יעדים מרכזיים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. אלה עשויים להביא לצמצום הצורך באשפוזים, ובכלל זה באשפוז הכפוי. ניסיון לצמצום האשפוז, לרבות האשפוז הכפוי, כיעד העומד בפני עצמו, ללא שינוי של מערך השירותים ומתן מענים מתאימים, סופו שיביא לפגיעה בזכויות האדם של המתמודדים, על דרך הקרימיניליזציה וההזנחה, ולא לקידומן של אותן זכויות.

פגישה עם נציגים ממכון ברוקדייל

ב-25 במרץ נפגשו נציגינו עם חוקרים מהמכון, העוסק במחקר חברתי יישומי בישראל ומטרתו לסייע לטיוב החלטות הנוגעות לרווחת אנשים ולתרום לחיזוק החברה בישראל. זאת, באמצעות לימוד מחקרים וידע מעמיק. במפגש עלו סוגיות המעסיקות את עוצמה ובעיקר היעדר התקדמות הרפורמה בתחום התחלואה הקשה והכרונית.

יום עיון של החברה לפסיכיאטריה משפטית בישראל

ב-16 באפריל השתתפה נציגתנו ביום העיון “תם עידן הכפייה בפסיכיאטריה?”.

המנחה, הפרופ’ יובל מלמד, קבל על כך שמן החולה הפסיכיאטרי נשללת הזכות לביקורי בית הניתנת לחולה הסוכרת. השופט חנן אפרתי התייחס למורכבות ההחלטה השיפוטית על אשפוז כפוי. ד”ר שמואל הירשמן, מנהל ביה”ח לב השרון, הדגיש את חשיבות השיקול הרפואי באשפוז. ד”ר חיליק לבקוביץ, מנהל בית חולים באר יעקב, סקר פיילוט מתוכנן  בביה”ח אותו הוא מנהל, המציע לכאורה חלופות לאשפוז בכפייה. עמדתו חוזקה ע”י עוה”ד שרון פרימור, מ”בזכות”. ד”ר גבי לובין ואחרים שהתייחסו לכך, במסגרת פאנל לדיון עם הקהל, חלקו אפילו על שמו הפרובוקטיבי של יום העיון. לדעתם השיח לא צריך להיות על “צמצום” האשפוז, כי אם על מהותו: אופן האשפוז, ראייה של פסיכיאטרים כמי שאמונים על טובתו של המטופל, התחשבות ברצונו של המטופל, והעברת תקציבים לשיפור תנאי האשפוז.

הרצאה בקורס להיבטים משפטיים ורפואיים של האשפוז הכפוי באוניברסיטת ת”א

ב-17 באפריל הרצתה חברת הועד המנהל ריבי צוק בפקולטה ללימודי המשך באוניברסיטה בנושא חובת המדינה להענקתו של טיפול ראוי בבריאות הנפש.

5. הצטרפו לעוצמה היום

רוצים/ות להצטרף לפעילות העמותה? פרטים בקישור הבא.

נחזור ונעדכן בעתיד. בינתיים, עקבו אחרי הדיווחים השוטפים על פעילות עוצמה בעמוד הפייסבוק שלנו (עשו LIKE לעמוד): https://www.facebook.com/psychosocialdisabilities/?ref=settings

כלי נגישות