עמוד הבית / ניוזלטר וניירות עמדה / ביחד, ללמוד מן הכאב, לצעוד קדימה, ליצור את השלם

ביחד, ללמוד מן הכאב, לצעוד קדימה, ליצור את השלם

דברים שנשאו נציגי עוצמה בכנס קריית אונו, 11.6.13

אכן, לאורך שנים ואף לאורך כל החיים אנו כל בני המשפחות של מגוון הנכויות שותפות לכאב של צער, בושה, דאגה, פחד, ייאוש, חוסר אונים, בדידות – אין סוף  מילים המתארות את כל הרגשות בתחום הכאב. לכאב זה, אצל כל בני המשפחות המיוחדות, יש אותן פנים וגוונים  המוכרים לכולנו. שותפות אמיתית.

אנו גם שותפים ברצון העז במאבקים התמידיים בצורך למענים ראויים, מקצועיים. אנו שותפים במודעות לחסרונם של צרכים רבים שאין להם מענים. ברור לנו כי יש נכויות שונות שלהן מאפיינים שונים, ולהן צרכים הייחודיים רק להן. הן מבחינת הטיפול הרפואי, והן השיקומי. אך המאחד את כולם הוא הצורך בטיפול רפואי ושיקומי איכותי, נגיש ומקצועי.

לאורך כל דרכה נאבקה “עוצמה – פורום ארצי של משפחות נפגעי נפש ” למען זכויות יקיריה – במאבק יחד עם תמר גוז’נסקי , ביחד עם ארגון “בזכות”, ביחד עם מערכת הבריאות לחקיקת חוק השיקום; במאבק לרפורמה הביטוחית וכעת ליישומה, ובעוד תחומים רבים.

לכן, השותפות לצעוד קדימה היא לאפשר לנכויות האחרות ללמוד האחת מן השנייה. בכנס משפחות של משרד הבריאות בראשותה של גב’ דינה ברק בנושא “מעמד המשפחה”  יזמנו את הזמנת המנכ”לית מ”קשר”, הגב’ תמי קרישפין, להשתתף בפאנל המרכזי שניהלה גב’ נילי אהרונוב מ”עוצמה”. ובכנס זה אנו שוב ממשיכים לצעוד קדימה ביחד.

מאבק נוסף משותף לכולנו הוא ההכרה של כל אנשי המקצוע וקובעי המדיניות  בעובדה כי רוב המשפחות מהוות את מערכת  התמיכה המרכזית והקבועה, המלווה את בן המשפחה. המערכת המשפחתית הינה שותפה מלאה לתהליכי הטיפול, השיקום וההחלמה של המתמודדים עם מגבלה אחת או יותר.

כדי להביא לביטוי מירבי את תרומת המשפחה, חייב מערך הטיפול והשיקום להכיר בחשיבותה בכל התהליכים. בהיות המחלות השונות ממושכות, זכאים בני המשפחה להכרה, סיוע, שיתוף פעולה בכל שלבי המחלה, וכי למשפחה יהיה מעמד חוקי.

המשותף לכל המאבקים שלנו היא הראייה של אנשים עם מוגבלויות, מכל הסוגים, כבני אדם. בני אדם הראויים לחיות בכבוד בזכות היותם בני אדם ולא מתוך גמילות חסדים. בחברה שלנו יש הרבה סטיגמות, הרבה דעות קדומות כנגד אנשים עם מוגבלות פסיכיאטרית, כנגד אנשים עם מוגבלות פיזית או חושית. וכנגד אנשים עם מוגבלויות מורכבות. לעתים, האנשים שתפקידם להגיש שירות, רפואי או שיקומי, נגועים בדעות קדומות וסטריאוטיפים ואינם מגישים ליקירינו שירות שוויוני המכיר בכבודם.

יחד אנחנו פועלים ככוח משותף למען זכותם לנגישות חברתית, זכותם להיכלל בחברה ולא להידחק לשוליים וליהנות מהפירורים שהחברה בטוב לבה מותירה להם. יחד אנחנו בוחרים ללכת בגישה חברתית של זכויות אדם, כל אדם באשר הוא אדם, גישה שמכירה ביכולת  ובזכות של אנשים עם מוגבלות לחיות חיים מלאים ומשמעותיים, ולא בגישה רפואית שמודדת אנשים עם מוגבלות לפי היכולת ל”תקן” אותם, שמסתכלת על מוגבלותם כדבר מבייש לנסות להעלים אותו.

ובתחומים שונים, ללכת יחדיו ככוח משפיע משותף, למען טיפול רפואי איכותי ,זכויות השיקום, הסטיגמה ועוד. העבודה היא יומיומית קשה מאוד, אך רק כך, יחד, ניתן להגיע להישגים.

אנו, עמותת “עוצמה”, מבקשים לצאת מכאן בקריאה לשיתוף פעולה בין הארגונים השונים ואנשי המקצוע לנכויות השונות, ולתחלואה הכפולה. קריאה לחשיבה מקצועית שתחייב את כל אנשי המקצוע במערכות הנכויות השונות. קריאה לכך, שיינתנו מענים לנכויות מורכבות, מבלי שהמשפחה תתרוצץ כל  חייה בחיפוש אחר טיפול, במקום הטיפול עצמו.

יש חשיבות לכנס באם כל אנשי המקצוע יתאחדו יחדיו לצורך מענים ראויים לנכויות המורכבות. את השלם  ייצרו לנו אנשי המקצוע וקובעי המדיניות, בהבנת הצרכים ובהענקתם ליקירינו.

כלי נגישות