עמוד הבית / חדשות עוצמה / תגובת עוצמה לסדרת הכתבות “בנפשנו”, בערוץ 10

תגובת עוצמה לסדרת הכתבות “בנפשנו”, בערוץ 10

מכתב ששלחה עמותת עוצמה ב10 לינואר 2017 בעקבות סדרת הכתבות בערוץ 10 בנושא המשבר במערכת בריאות הנפש בישראל.

סילביה מדניקוב – יו”ר “עוצמה”, נילי אהרונוב – חברת הוועד המנהל של “עוצמה”   

אנו מעריכים את העובדה שבחרתם להתמודד עם תחום בריאות הנפש, תחום שלא זכה עד כה להתעניינות הציבור. שמתם זרקור ראוי על מצבם העגום של בתי החולים והעליתם את הנושא הכאוב של הסטיגמה על מחלות הנפש. אולם לצערנו נושאים מהותיים הקשורים לבריאות הנפש כלל לא באו לידי ביטוי בכתבות, דבר שיצר תמונה חלקית בלבד.

הנתון בו פתחתם את סדרת הכתבות – שכ-25% מהאוכלוסיה יהיו זקוקים אי פעם בחיים לטיפול פסיכיאטרי – היה צריך להוביל לכתבות המתייחסות למגוון האופציות הטיפוליות, הן הקיימות והן שיש לשאוף אליהן, ולא להוביל לדגש כמעט מוחלט על פסגת המשבר – אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי. בשל הדגש על משברים חריפים מאד, בתי החולים הוצגו כאילו הם כל מערך בריאות הנפש. אולם למעשה אין זה כך.

היה לדעתנו מקום להציג את:

  • הצורך במניעת התדרדרות שיביא לאשפוז על ידי הקמת שירותים מונעי אשפוז בקהילה כמו טיפולי בית, טיפולי יום אינטנסיביים, מרפאות רב מקצועיות וכו’.
  • הצורך בהרחבה ושיפור הזמינות של טיפולים פסיכותרפיים הניתנים על ידי קופות החולים
  • המחסור  הקריטי בתקציבי השיקום בקהילה (לפי חוק שיקום נכי נפש בקהילה 2000), בתחום הדיור, התעסוקה, השלמת השכלה, חברה ופנאי, משפחה, טיפול שיניים ותיאום טיפול. ללא תוספת תקציב, השיקום (שהצליח להעביר אלפי מתמודדי נפש מבתי החולים לקהילה) עלול לקרוס ולהרוס את המפעל המבורך הזה שמהווה המשך הכרחי לטיפול הקליני של נפגעי הנפש ומונע את חזרתם לאשפוז.
  • הצורך בשיפור המידע על הזכויות המגיעות למתמודדים עם בעיות נפשיות (רק כ-17% עד 21% מאלו המוכרים כנכי נפש על ידי הביטוח הלאומי צורכים שירותי שיקום – כך לפי דו”ח מבקר המדינה האחרון).
  • המחסור במענים לאוכלוסייה הסובלת מבעיות מורכבות – מחלת נפש והתמכרויות, מחלות נפש ומחלות פיזיות, מחלות נפש ומוגבלות חושית.
  • וגם היה רצוי לציין את הצורך בהגדלת קצבת הנכות (כ-2300 ₪ כיום), הגוזרת על חלק נכבד מנכי הנפש אשר אינם יכולים לפרנס את עצמם חיי עוני ללא תמיכת המשפחות, שקורסות גם הן מהעומס הכלכלי והנפשי.
  • ובנוסף – יש לקחת בחשבון בנושא בריאות הנפש את המשפחה, אשר במקרים רבים מתווכת בין החולה לגורמי הטיפול, ואת תפקידה כגורם תמך עיקרי לאורך זמן לנפגעי הנפש עם מוגבלות מתמשכת.

אנו נשמח מאוד באם ניתן יהיה להפיק סדרת המשך, שתכלול את כל הנושאים החשובים הללו, כדי שבאמת תצליח להשפיע על קובעי המדיניות, כפי שהדיווח והפרסום על הקשירות גרם לשינוי הקונספציה בנושא ולהקצאת תקציב ייעודי לצמצומן.

 

כלי נגישות