עמוד הבית / חדשות עוצמה / שריפה בהוסטל גרמה למותו של מתמודד. הדיווח כלל התייחסות סטיגמטית

שריפה בהוסטל גרמה למותו של מתמודד. הדיווח כלל התייחסות סטיגמטית

אנו מזועזעים לנוכח האסון שארע היום ברחובות בו מצא דייר הוסטל את מותו, בעת שפרצה שריפה בחדרו בהוסטל, ואחרים היו בסכנת חיים, במקום שהוא ביתם ואשר נועד לתת להם תמיכה וסיוע בחייהם בקהילה.
מהמקרה עולות שאלות מדאיגות כגון:
האם קוימו הנחיות כיבוי אש ? האם היו במקום גלאי עשן? האם משרד הבריאות עוצם עין על רקע מחלוקות על התמחור והתעריף המשולם למפעילי ההוסטלים?
האמנם ניתן למנוע מדיירים מעשנים לעשות כן בביתם? ואיך נכון למנוע הישנותו של אסון כאמור?
מסקנה עצובה אחרת, שאינה מצריכה ברור נוסף, הינה התפיסה הסטיגמתית והפטרנליסטית של המשתקמים הבאה לידי ביטוי בכתבות שדיווחו על הארוע, בין השאר בכינויים באופן חוזר ונשנה “חוסים”. מונח ארכאי זה ששימש לתאורם של אנשים הנתונים לאפוטרופסות, הוצא מספר החוקים לפני כארבע שנים, בתיקון רוחבי של דברי חקיקה רבים, בהיותו פוגעני. מתמודדי הנפש, המשתקמים דיירי ההוסטלים, ברובם אינם חוסים גם על פי מובנו המשפטי מהעבר של המונח הנ”ל. הם אנשים עם מוגבלות, החיים את חייהם בקהילה, דיירי ההוסטל המשמש להם לבית.
לדווח על הארוע:
כתבה ב-ynet
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5748599,00.html

כתבה בחדשות כאן 11
https://www.kan.org.il/Item/?itemId=72773
דקה 32:38

במהלך השידור בחדשות כאן נשלחה לכתב תגובתה של נילי אהרונוב, חברת ועד מנהל בעוצמה, ביחס לשימוש במונח חוסים.
ציטוט התגובה: דעות קדומות וסטיגמטיות על משתקמים בהוסטל שעלה באש.
בכתבתך השתמשת במילה “חוסים”, מילה שכבר אינה בשימוש ומראה על אי הכרות עם העולם של בעלי מוגבלויות. בהוסטל דרים אנשים שמוגדרים משתקמים או מתמודדים עם מחלה נפשית. הם אינם חוסים תחת אף אחד. הם אנשים. הם נהנים ממגורים מוגנים יחסית ומשתלבים כמיטב יכולתם בקהילה, וזאת מתוקף חוק השיקום לנכי נפש בקהילה 2000. חלקם מתקדמים יותר וחלקם פחות. כל ביטוי כזה מחזק את הסטיגמה ומהווה מכשול לשילובם בחברה.
נילי אהרונוב – אם למשתקם שאינו חוסה וחברת הנהלת “עוצמה- פורום ארצי של משפחות נפגעי נפש”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות