עמוד הבית / חדשות עוצמה / התרעות חמות: בירוקרטיה המכבידה על מתמודד הנפש

התרעות חמות: בירוקרטיה המכבידה על מתמודד הנפש

אנו שמחים לפרסם את ההתרעה החמה הראשונה ממשפחות מתמודדים, בעקבות הפוסט האחרון בבלוג של מיכלי. נושא ההתרעה: ההכרח של המתמודדים להתנהל לבדם עם הביורוקרטיה פוגע בטיפול ובשיקום שלהם.  בסוף ההתרעה תמצאו גם פתרון לקושי שהועלה בה וגובש על ידי פעילות עוצמה.

מאת אביגיל, אם למתמודד

אני אמא חדשה בתחום של התמודדות נפש. אנחנו בעצם בהליכים של אבחון לבננו שנחשף בגיל מבוגר למדי. דבר מסוים בולט מאד בהתנהלות המערכת האמורה לטפל במתמודדים – הקפדה שרירותית על ביורוקרטיה, טפסים, ומסמכים שאין לנו, כי רק עכשיו נפלנו לתוך העניין הזה של התמודדות נפש.

ובינתיים, המתמודד עצמו נתבקש להעביר/להביא טופס 17 ושכח… כי הרי הוא מבולבל לחלוטין ולא יודע מה רוצים ממנו, אבל הוא בגיר על פי החוק, ולכן אני לא יכולה להביא טופס במקומו. לא יקבלו ממני. וכך, נשמט הטיפול ונפל בין הכיסאות, ובינתיים הוחמצה השיחה עם הפסיכיאטר.

האם לא היה פשוט יותר להעביר במייל את הטפסים בין המרפאות עצמן? שמרפאת המשפחה תעביר במייל למרפאת בריאות הנפש? למה הפקידה או המזכירה היושבת מאחורי דלפק לא עושה זאת מיידית? למה לסחוב ולגרור את העניין?  עד שסוף סוף המטופל עצמו הצליח להביא את עצמו לטיפול, אז כל העניין נופל על טופס?

ואיזה פקידות אטומת לב. הרי אפשר להעביר טפסים גם אחרי הטיפול או במועד אחר, העיקר הרי הוא לא להחמיץ טיפול/מפגש עם הפסיכיאטר. הרי מי יודע אם בשבוע הבא, או במפגש הבא, יהיו מספיק כוחות למטופל כדי להגיע לטיפול.

אביגיל,
אמא של מתמודד

תגובת עוצמה להתרעה החמה:

1. לאחר דיאלוג מול אמו של המתמודד, והתייעצות עם פעילים מרכזיים בעמותה, גיבשנו עבורם את המענה הבא:

קיימות שתי אפשרויות לפתור את הבעיה הזאת. האחת, מינויך כאפוטרופוס. אך איננו ממליצים על מהלך כזה. האפשרות השנייה היא להחתים את בנך על טופס ויתור סודיות, וכך תוכלי לעזור לו עם הביורוקרטיה.

כדאי לדעת שקיימות סיטואציות נוספות שבהן בכדי לעזור לבן המשפחה יש צורך בויתור סודיות על ידו (לדוגמא, טיפול בקופת חולים, טיפול בפניות לשיקום ועוד). לכל מוסד ומשרד יש טופס משלו, המיועד לויתור סודיות.

אנו מצרפים שתי דוגמאות לטופס ויתור סודיות (PDF): ויתור סודיות מאיתנו לגורמים אחרים_גורם אחד (3) או ויתור סודיות למידע מאחרים אלינו_ה פ ו ך

2. אנו רוצים להודות לאביגיל על השיתוף החשוב, ומזכירים שאנו מזמינים גם אתכם/ן בני ובנות משפחות של מתמודדים להוסיף סיפורים משלכם על תנאי המגורים בשיקום בקהילה, וכל נושא אחר, שיסייע בפעילות לשיפור חיי המתמודדים ובני המשפחות. אנא שלחו את סיפוריכם אלינו ונפרסם אותם: ozmawebsite@gmail.com.

ניתן לפרסם את הסיפורים ללא שם וללא כל הזדהות, אם הדבר עשוי לסכן את המתמודד או את משפחתו.

במקביל, חשוב לזכור כי אם תרצו לתרגם את סיפוריכם לפנייה מסודרת לגורמים במערכת בריאות הנפש, ניתן להיעזר בנו לצורך כך. אנא ציינו זאת כשאתם שולחים את הסיפור.

בברכה,

צוות התקשורת, עוצמה – פורום משפחות ארצי של נפגעי נפש

כלי נגישות