עמוד הבית / חדשות עוצמה / כתבה בעיתון הארץ על על כשלי משרד הבריאות לגבי התכנית נגד אובדנות

כתבה בעיתון הארץ על על כשלי משרד הבריאות לגבי התכנית נגד אובדנות

המבקר צפוי לפרסם דו”ח חמור על כשלי משרד הבריאות בניהול תוכנית למניעת אובדנות

(להלן כתבה שהופיעה בעיתון הארץ, קישור לכתבה בקישור הבא.)

מבקר המדינה צפוי לפרסם בשבועות הקרובים דו”ח חריף נגד התנהלות משרד הבריאות על טיפולו בתכנית הלאומית למניעת אובדנות – כך נודע ל”הארץ”. הדו”ח צפוי להצביע, בין היתר, על עיכובים מתמשכים ביישום התוכנית, על נתק בין הגופים שאמונים עליה ועל התעלמות המשרד מהמלצות המועצה הלאומית למניעת אובדנות והחלטותיה. במערכת הבריאות מבקרים בשנים האחרונות את האופן שבו המשרד מרכז ומוביל את התוכנית ואת הקצאת התקציבים שמיועדים לה.

ב-2016, השנה האחרונה שלגביה יש נתונים, התאבדו בישראל 390 בני אדם, מהם 321 גברים ו-69 נשים. נתונים אלו הם עלייה מ-2015, שבה היו 342 מקרי התאבדות. בשני המינים, קבוצת הגיל שבה שיעור ההתאבדות הוא הגבוה ביותר היא 75 ומעלה. בנוסף, לפי דו”ח השנתון הסטטיסטי של המועצה לשלום הילד שפורסם בחודש שעבר, מספר ניסיונות ההתאבדות של בני 14 ומטה עלה ב-62% בתוך עשור. ב-2018 דווח בישראל על 342 ניסיונות אובדנות של בני 14 או פחות, לעומת 211 דיווחים על ניסיונות התאבדות בקרב קבוצת גיל זו ב-2008.

התוכנית יצאה לדרכה ב-2014 ביוזמת שרת הבריאות דאז יעל גרמן (יש עתיד), וכוללת יוזמות משותפות של משרד הבריאות עם משרדי החינוך והרווחה, עם המשטרה ועם רשויות מקומיות. היא כוללת בין היתר יוזמות להכשרת שומרי סף לזיהוי מצוקות, מטפלים ואנשי מקצוע, איתור יזום של אוכלוסיות בסיכון, הקמת מערך הסברה, והפעלת מוקדי חירום בטלפון ובאינטרנט. במסגרת התוכנית הוקמו היחידה למניעת אובדנות – שאחראית ליישומה – והמועצה הלאומית למניעת אובדנות – גוף מייעץ שנועד לספק המלצות על מדיניות, גישות טיפול ויישום התוכנית ברמה הלאומית.

מדי שנה מעביר משרד האוצר 18 מיליון שקלים למשרד הבריאות לטובת יישום התוכנית, אולם חלקים גדולים מתקציב זה לא מגיעים ליעדם. לדברי מקורות המעורים בפרטים, בשש השנים האחרונות קיבל משרד הבריאות כ-110 מיליון שקל בסך הכל, מתוכם 22% הושקעו בתוכנית והיתר נותבו לשימושים אחרים.

בדצמבר 2018 חשף “הארץ” כי משרד החינוך נאלץ להפסיק את חלקו בתכנית לאחר שמשרד הבריאות לא העביר לו שישה מיליון שקלים שיועדו עבור התוכנית. במערכת החינוך חזרו לבסוף להפעיל את התכנית, לאחר שמשרד הבריאות התחייב להעביר לטובתה חצי מתקציבה המקורי. באותה השנה, משרד הבריאות השקיע בתוכנית עשרה מתוך 18 המיליון שקיבל עבורה ממשרד האוצר.

לפי מקורות המעורים בפרטי התוכנית, משרד הבריאות גם לא העביר שלושה מיליון שקל לטובת התוכנית למשרד הרווחה. כמו כן, המשטרה לא הקימה חולייה ייעודית לטיפול בסוגיה – שתוכננה להיות חלק מיחידת המשא ומתן של המשטרה – לאחר שמשרד הבריאות לא העביר לה תקציב שנתי של שני מיליון שקלים שנועד לכך.

ח”כ עומר ינקלביץ’ (כחול לבן) פנתה לאחרונה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנושא בדרישה להבין “לאן נעלם הכסף” וש”יפעיל את סמכותו להשבת הסכומים במלואם”. “לאור ריבוי ההתאבדויות בתקופה האחרונה פניתי למשרדי הבריאות והחינוך על מנת להבין מה סטטוס התכנית הלאומית למניעת אובדנות”, מסרה חברת הכנסת, “נדהמתי לגלות שהתקצוב שהועבר למשרד הבריאות לצורך התכנית לא הועבר במלואו לגורמים השונים, ושהוא החליט על דעת עצמו לקצץ בו ולהעביר חלק ממנו לצרכים אחרים”.

מפחדים מהוצאות

משרד הבריאות סופג ביקורת בשנתיים האחרונות גם בגלל נתק ששורר בין הנהלתו למועצה הלאומית למניעת אובדנות, היעדרות מישיבותיה והתעלמות עקבית מהחלטותיה. לפי גורמים המעורים בפרטים, בהנהלת המשרד לא מעוניינים לקדם את התוכנית או לשמש בית ליחידה למניעת אובדנות.

בפגישה שנערכה באוגוסט 2018 בין נציגי עמותת “בשביל החיים” למניעת אובדנות למנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ניסו בעמותה להבין מה עלה בגורלם של שמונה מיליון שקלים שנועדו לתוכנית אך לא נעשה בהם שימוש לטובתה. לדברי הנוכחים בפגישה, המסר היה ברור: אין למשרד כוונה להשקיע מאמצים של ממש בתחום מניעת אובדנות. “אני מרגיש שלא אכפת להם מהנושא”, אמר אז יו”ר “בשביל החיים” וחבר המועצה הלאומית, ד”ר אבשלום אדרת. “הם פשוט מפחדים מהוצאות גדולות יותר”. לדבריו, “הם ימצאו דרך לדחות ולנוון את התוכנית”.

“בהנהלת המשרד עושים הכל כדי לשים רגליים לתוכנית, בדגש על נושא הרצף הטיפולי”, אמר בעבר גורם במועצה שמעורה בנושא. “במקום לקדם ולתת, התוכנית מתעכבת בתירוצים ביורוקרטיים”. בסיכום ישיבת המועצה ב-2018, הופיעה הערה חריגה: “חשוב לציין כי המועצה לא מקבלת בכלל התייחסות מהנהלת המשרד (הבריאות) להמלצות שהוגשו מטעמה. למשל, המועצה המליצה על הפחתת מספר כדורי האקמול בחפיסה ולא נענתה, פנייה למפכ”ל המשטרה למיפוי נקודות חמות לא נענתה, הצעות למשרד החינוך כרגע לא אומצו”. עוד נכתב כי “החליטו לקצץ בתקציב שניתן לתוכנית הלאומית למניעת אובדנות ללא עדכון היחידה והמועצה וללא נימוק”.

התקדמות חשובה בתוכנית היתה אמורה להתרחש ב-2018, כאשר במארס באותה השנה נבחר ספק חיצוני שיסייע למשרד הבריאות להטמיע את סוגית הרצף הטיפולי בתחום האובדנות ברשויות מקומויות, ארגונים בשירות המדינה ומסגרות אחרות. לצורך כך הוקצו חמישה מיליון שקלים, אך עבודת הספק – “עמל מעל ומעבר” – מעוכבת זה חודשים ארוכים על ידי הנהלת משרד הבריאות, שנמנעת מלחתום עמו על הסכם. הספק עובד כיום עם 50-40 רשויות מקומיות ובמשרד הבריאות לא מאפשרים לו להתרחב לרשויות נוספות.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי הוא “רואה חשיבות רבה להפחתת שיעורי האובדנות בקרב הציבור בישראל וליישום התכנית הלאומית. במהלך השנים האחרונות נקט המשרד במספר פעולות משמעותיות שהביאו לירידה בשיעורי האובדנות: הכשרת שומרי סף ברשויות המקומיות, תכנית מניעה משותפת עם משרד החינוך, הקטנת אריזות של פרצטמול, ואיסור מכירה מתחת לגיל 16, התמודדות עם נקודות חמות בשיתוף המשטרה, קוים לסיוע בטלפון ובאינטרנט ועוד”.

עוד נמסר: “המשרד התייחס באופן מפורט לטענות שעלו מדו”ח המבקר ובטוח שהן יוטמעו בדו”ח”.

 

זהו סוף הכתבה שפורסמה ב”הארץ”

כלי נגישות