עמוד הבית / הניוזלטר החודשי של עוצמה / סיכום פעילות עוצמה – מרץ 2018

סיכום פעילות עוצמה – מרץ 2018

שלום רב,

צוותי הפעולה השונים של עוצמה מוסיפים לפעול, ללא הרף, בפעילות לובי וסנגור בעד המתמודדים ובני משפחותיהם. להלן עדכון ובו דיווח על פעילות “עוצמה” בחודש מרץ, הכולל התייחסות לנושאים הבאים:

  • ישיבת המועצה הארצית לשיקום נכי נפש בקהילה
  • מיצוי זכויות ומידע בבריאות
  • צוותי משבר בבריאות הנפש
  • כנס תובנות ויעדים 2018 של משרד הבריאות
  • תיקון חוק חינוך מיוחד
  • הרצאה בפני צוערים לשירות המדינה – תוכנית הכשרה
  • הנגשת זכויות בבריאות הנפש וקיצור זמני ההמתנה הארוכים למרפאות בריאות הנפש
  • כינוס השדולה למען האזרחים הוותיקים בכנסת ישראל
  • הוועדה המשותפת לבניית תוכנית אב לאומית לזקנה בכנסת
1. ישיבת המועצה הארצית לשיקום נכי נפש בקהילה

נציגות עוצמה השתתפו בישיבת המועצה הארצית לשיקום נכי נפש בקהילה – ניתנה סקירה על המכרז שמתוכנן לגבי תעסוקה נתמכת ומעברית על ידי הגב’ נועה לוי, האחראית על נושא התעסוקה באגף השיקום. הובטח שתתקיים התייעצות גם עם המתמודדים והמשפחות לפני הפצתו של המכרז.

יו”ר המועצה, יואב קריים, הודיע על סיום הקדנציה שלו במועצה ושמע נאומי פרידה שהביעו הערכה לתפקודו. לא נמסר מי יירש את מקומו.

2. מיצוי זכויות ומידע בבריאות

נציגות עוצמה השתתפו ב – 6.3.18 בשיבה שהתקיימה באגף הערכה ומחקר במשרד הבריאות בנושא מיצוי זכויות בריאות. הצגנו בישיבה את עמדת עוצמה בנוגע לחסמים במיצוי זכויות בקשר לשיקום נכי הנפש בקהילה. נציגי האגף הבטיחו לבדוק את הבעיות שהעלינו לצורך מחקר בנושא, שאנו תקווה שיתרום לשיפור המענים לשיקום.

באותו נושא, נציגות עוצמה יצרו קשר גם עם נציגת צוות המטפל במיצוי זכויות ומידע בבריאות הנפש בשירותי בריאות כללית (קופ”ח כללית שבה מבוטחים כ-75% מהמתמודדים עם מחלה נפשית), והוזמנו לעבור על חוברת מידע למתמודדים שנמצאת בשלבי הכנה סופיים בקופה זו. לאחר פגישה מקדימה, נשלחה טיוטת חוברת זו לצוות עוצמה העוסק בנושא, שעבר על החוברת הנרחבת בהיקפה והצוות שלח את הערותיו. נפרסם כאם את החוברת ברגע שתהיה מוכנה.

3. צוותי משבר בבריאות הנפש

נציגות עוצמה קיימו פגישה עם ד”ר טל ברגמן, ראש בריאות הנפש. בפגישה הוסכם על הצורך בקידום הנושא של צוותי משבר בבריאות הנפש.

4. כנס תובנות ויעדים 2018 של משרד הבריאות

נציגות עוצמה השתתפו בכנס תובנות ויעדים 2018 של משרד הבריאות שהתקיים ב-27.3.18. נושאי הכנס נסובו סביב התפתחויות טכנולוגיות שיאיצו את הרפואה המונעת ואת הרפואה האישית בטיפול במחלות נפש. רונית דודאי קיבלה בכנס פרס מנכ”ל עבור מערכת מדדי איכות בשיקום נכי נפש.

5. תיקון חוק חינוך מיוחד

נציגות עוצמה הוסיפו לפעול יחד עם נציגי ארגונים אחרים בענייני תיקון חוק חינוך מיוחד. ביום שלישי 24.4.18 יתחדש הדיון בתיקון חוק חינוך מיוחד בוועדת החינוך של הכנסת.

נציגים של הארגונים שנפגשו עם גורמים במשרד החינוך מתרשמים שאלה משתדלים להעביר את התיקון שלהם כמה שיותר מהר, עם שינויים קטנים מאוד מהנוסח שעבר בקריאה ראשונה, ושמשמעותו חיסול השילוב של תלמידים שיש להם צרכים מיוחדים בחינוך המיוחד.

ההתרשמות לגבי עמדתו של יו”ר הוועדה לא ברורה, והיא מאוד תלויה בתהליכים השונים של הפוליטיקה הקואליציונית. הישיבה לפני היציאה לפגרה היתה ברוח של התפרקות הקואליציה ואיש אינו יודע לאיזה כיוון ינשבו הרוחות אחרי סיום הפגרה.

לגבי חברי הוועדה, למרות שרבים מהם חתומים על הצעת חוק פרטית שנוסחה על ידי הארגונים, והמקדמת מאוד את ענייני השילוב ברוח מסקנות וועדת דורנר וברוח תקנות ההנגשה, שכל כך עמלנו עליהן, הם מתקשים להאמין בעומק העוינות לרעיון מצד הגורמים המקצועיים במשרד, ובפרט באגף לחינוך מיוחד.

אם יש חברי בעוצמה שיש להם מהלכים בקרב חברי כנסת נשמח לשמוע מכם ולחשוב איך להיעזר.

6. הרצאה בפני צוערים לשירות המדינה – תוכנית הכשרה

נציגנו, פרופ’ אלי שמיר, הרצה בפני צוערי מחזור ו’ של תוכנית הכשרה של צוערים לשירות המדינה, המכשירה את המנהיגות העתידית של שירות המדינה. מעבר לסקירה של מורכבות מערכת היחסים בין הגורמים השונים במערכת הבריאות, נציגנו שוחח עם צוערי המחזור על הקשיים של בני משפחות המתמודדים, כמו גם על מעגלי ההשפעה הרחבים שיש לקחת בחשבון בעת גיבוש מדיניות ציבורית במערכת הבריאות. הרצאתו בפני הצוערים זכתה להוקרה והערכה.

לקריאת מכתב הוקרה ששלחו צוערי מחזור ו’ של תוכנית ההכשרה למר אלי שמיר: . מכתב תדה – פרופ’ אלי שמיר25.3.18

6. הנגשת זכויות בבריאות הנפש וקיצור זמני ההמתנה הארוכים למרפאות בריאות הנפש

עוצמה הוזמנה לקחת חלק במיני-קואליציה של מספר גופים, בהובלת האגודה לזכויות החולה, שמטרתה לקדם את השירותים בבריאות הנפש בעידן הרפורמה. הוצבו מספר יעדים, שהראשון ביניהם הוא קיצור זמני ההמתנה הארוכים למרפאות בריאות הנפש ברחבי הארץ. בעקבות הפגישה נשלח מכתב עם לוגו של כל הארגונים, כולל הלוגו של עוצמה, לסגן שר הבריאות, הקורא למשרד הבריאות לקבוע סטנדרטים אחידים וברורים לתורי ההמתנה בתחום בריאות הנפש ולפעול באופן מיידי למניעת תורים ממושכים, ובאם הדבר אינו ניתן – לחייב את הקופות לאפשר למטופל לקבל טיפול פרטי עם החזר מהקופה.

לכתבה על התארכות התורים דווקא , לאחר כניסת הרפורמה לתוקף, לחצו כאן

7. כינוס השדולה למען האזרחים הוותיקים בכנסת ישראל

נציגות עוצמה השתתפו בכינוס השדולה למען האזרחים הוותיקים בכנסת, בנושא בני משפחה מטפלים,  בהשתתפות נחמן שי (מנהל הישיבה) וח”כ איציק שמולי. בכינוס השתתפו מתמודדים ובני משפחותיהם, אנשי מקצוע וחברות השמה למטפלות בית.

במדינת ישראל יש מעל מיליון וחצי אנשים המטפלים בבני משפחותיהם.

בכינוס דובר על כך, שבניגוד לארצות אחרות המכירות בזכות המשפחות המטפלות בבן משפחה לקבלת מידע, הכוונה, תמיכה נפשית, סיוע כלכלי והקלות במקומות עבודה, בארץ אין מודעות רבה לנושא. במדינת ישראל נחקק רק לאחרונה חוק סיעוד משופר שנותן מענה חלקי ולא מספק בנושא, וגם זאת רק לחולים הקשים ביותר (המהווים כ – 20% מהקשישים הנכים).

על מנת לסבר את האוזן – בנכות קשה מאוד, כשהמשפחה נדרשת לטפל בבן המשפחה 24/7, החוק נותן רק 21 שעות סיעוד בשבוע (בכסף או מט”בית).

בכינוס הובאו דוגמאות אישיות של מתמודדים ובני משפחותיהם, לרבות הצגת מקרה פרטי של נציגת עוצמה, ששיתפה בקושי בטיפול בבן נכה נפש, וההתמודדות עם סטיגמה וחוסר מודעות מוחלטת לצורך בתמיכה. נציגת עוצמה העלתה גם את הנושא של אי-החלת ביטוח סיעודי של קופות החולים על נכי הנפש, תוך שימת דגש על כך שמחלת הנפש פורצת בגיל צעיר, לפני שהנכה מצליח לעבוד ולהשתכר, אין לו פנסיה, והוא נאלץ להסתפק בקצבת נכות דלה.

בישראל קיים ארגון ישראלי לבני משפחה מטפלים בתמיכה של הג’וינט.

הכוונה היא להמשיך לפעול ולהעלות את המודעות לנושא באמצעות חינוך, הסברה וקידום חקיקה. נחמן שי הציע להמליץ שבמצע בחירות של המפלגות תהיה התייחסות לנושא בני משפחה מטפלים.

8. הוועדה המשותפת לבניית תוכנית אב לאומית לזקנה בכנסת

נציגתנו השתתפה בישיבת הועדה המשותפת לבניית תוכנית אב לאומית לזקנה בכנסת.

במדינת ישראל לפי חוק גיל פרישה, אפשר לפטר עובד בהגיעו לגיל פרישת חובה, אך לא חייבים לפטרו. בנוסף לתרומה למשק, מחקרים מראים קשר חיובי בין עבודה לבריאות, ובמיוחד בגלל קשרים חברתיים בעבודה, צבירת פנסיה ועוד.

ב”וועידת מדריד לזקנה” (ועידה מטעם האו”ם בנושא) המליצו שמדינות יגבשו מדיניות בקשר לזקנה והתייחסו לתעסוקה לאחר גיל פרישה. פרופ’ בריק היה ראש ועדה מיוחדת בארץ לנושא העסקת מבוגרים. הממשלה אימצה המלצות הוועדה, אך טרם יישמה אותן. קיימות תוכניות באמצעותן המשרד לשוויון חברתי מעודד תעסוקת אזרחים ותיקים, כמו תוכנית בשיתוף עמותת “והדרת” ותוכנית שמפעילים “מרכז תעסוקה ל – 60 פלוס” ברשויות מקומיות יחד עם “אשל”. נציג אגף התקציבים בוועדה ציין כי מתכננים הכשרות נוספות.

זה היה סיכום פעילות חברות וחברי עוצמה בחודשים האחרונים. אנו מזמינים אתכן ואתכם להצטרף לפעילות.

צרו עמנו קשר בלחיצה כאן

כלי נגישות