עמוד הבית / חדשות עוצמה / תגובת עוצמה לכתבה בעיתון הארץ בנוגע לקשירות באשפוז פסיכיאטרי

תגובת עוצמה לכתבה בעיתון הארץ בנוגע לקשירות באשפוז פסיכיאטרי

אנו רואים חשיבות רבה בפרסום הכתבה של עידו אפרתי מיום 2.6.16 בעיתון “הארץ”, המתייחסת לנושא הקשירות. הכתבה שופכת אור על התכנית שגיבשה ראשת בריאות הנפש ד”ר טל ברגמן עם צוותה, 8 חודשים לפני “פרשת נועה”.

אף על פי שאנחנו יודעים וכואבים על מקרים לא מעטים של עבירות על תקנות הקשירה באשפוז פסיכיאטרי, נחרדנו מהמקרה הקיצוני של נועה בתל השומר ומהתמונה המרוכזת שמשתקפת מדו”ח ארגון “בזכות”. אנו מברכים על הקמת ועדת בדיקה במקרה הפרטני, ועל העלאת הנושא למודעות הציבור.

למרבה הצער, העבירות בתחום נמשכות כבר שנים רבות. הפרסונות שבראש האגף לבריאות הנפש התחלפו, והמצב לא השתפר. לכן שמחנו שסוף סוף, בתקופת כהונתה של ד”ר טל ברגמן, גובשה תכנית מושקעת, מקיפה ויישומית של האגף לבריאות הנפש למהפכה תפיסתית, מהותית ועקרונית, במטרה לצמצם שימוש בקשירות. אי אפשר שלא לתמוה על הפער בין בסיס התכנית לבין טענות שעלו כנגד התנהלותה האישית של ד”ר ברגמן בחלק מהפרסומים על המקרה הפרטני; ניסינו לשאול אותה מה קורה כאן, אבל התברר שהיא מנועה מלהגיב.

מהיכרותנו את עשייתה של ד”ר ברגמן בזמן הקצר שהיא מכהנת בתפקידה, אנו עדים לקשב ולסיוע המהיר של ד”ר ברגמן במענה לפניות פרטניות של משפחות, לעזרתה עבור חולים ומשפחות במצוקה וליוזמות הנמרצות שלה לשיפור שירותי בריאות הנפש ברמה מערכתית, כמו פעילותה לקידום מענים למצבי חירום נפשי, להפעלת מרכזי משפחות בבתי החולים הפסיכיאטריים, להתאמת מסגרות דיור בקהילה לצרכים המיוחדים של אנשים עם ריבוי תחלואות ועוד. בקשר שלנו עם ד”ר ברגמן בנושאים אלה ואחרים, התרשמנו שמעבר לדרישות התפקיד “היבשות”, תחום בריאות הנפש הוא בדמה ובנשמתה.

יש לקוות שממצאי הבדיקה בעניינה של נועה יהיו שקופים לציבור, ושהבירור היסודי הדרוש לא יעכב את קידום המלצות ד”ר ברגמן לצמצום קשירות באשפוז בפרט והגבלות מכאניות בכלל.

כלי נגישות