עמוד הבית / חדשות עוצמה / עמדת עוצמה: הנגשת הטיפול בקהילה במקום הזנחת מתמודדים על ידי הגדרתם כ”סרבני טיפול” היא הדרך להגיע אל אלפי המתמודדים שאינם זוכים לטיפול

עמדת עוצמה: הנגשת הטיפול בקהילה במקום הזנחת מתמודדים על ידי הגדרתם כ”סרבני טיפול” היא הדרך להגיע אל אלפי המתמודדים שאינם זוכים לטיפול

עמותת המשפחות “עוצמה” מנהלת מזה זמן רב מאבק להרחבתו של חוג מקבלי הטיפול בקרב המתמודדים, ומפנה זרקור אל קבוצה גדולה של אנשים הסובלים ממוגבלות נפשית, אשר אינה זוכה לקבלת שירותים כלשהם, לא שירותי רפואה ולא שירותי שיקום.
“עוצמה” יזמה וקיימה מפגש בין משפחות לבין העיתונאי עידו אפרתי, על מנת לתת פומבי למצוקה הגדולה, ולאוזלת היד של המערכת, שאינה מחוייבת המציאות. אין צורך להכביר מלים על הסבל הבל ישוער שנגרם למתמודדים ולבני משפחותיהם כתוצאה ממחלה פעילה, ללא קבלה של סיוע כלשהו. הרבה מהמתמודדים סובלים ממצוקה קשה, מחרדות, מסיוטים, מהדרה חברתית ומהזנחה, ואין מושיע.

למערכת הרפואית ולמערך השיקום נוח להסתתר מאחורי ההגדרה “סרבן טיפול”. הם נאחזים בטעם משפטי כביכול על מנת להתנער מחובתם למצות את שלל האפשרויות העומדות לנו כחברה על מנת להושיט סיוע ועזרה. לא ניתן להשלים עם מצב בו המערכת מכירה בחובתה כלפי מתמודד שלא דפק על דלתה, לראשונה כאשר הוא במצב משברי שיש בו להצדיק את אשפוזו הכפוי.
תפיסת העולם של “עוצמה” הינה: הדרך היחידה, האמיתית, הממשית, המתבקשת והקיימת על מנת לסייע למתמודדים ולמשפחותיהם הינה להנגיש את הטיפול. לא עוד משיכת הכתפיים – “הוא לא רוצה”, כי אם פיתוח של מגוון שירותים שיהיה בהם לזכות באמון ולעורר את הרצון.
איננו ממציאים את הגלגל. מודלים של צוותים רב מקצועיים, המגיעים אל מי שזקוק לעזרתם, פועלים במדינות רבות ברחבי העולם. דגם אחד מני אלה, יחיד במדינת ישראל, מופעל באמצעות דר פגירסקי מבית החולים אברבנאל. רבים מסרבני הטיפול אינם מאמינים ביכולת לקבל סיוע. יש לפתח שירותים שיראו זאת כמשימתם הראשונה: באמצעות ביקורי בית, באמצעות התערבויות, לאו דווקא רפואיות לבנייתו של אמון באוזן קשבת ובעצם היכולת לקבל עזרה אפקטיבית, בהדרכת משפחות פרטנית בדרך להשגתו של יעד זה ועוד כהנה וכהנה.

בעקבות המפגש בין משפחות עוצמה והעיתונאי עידו אפרתי פורסמה היום כתבה בעיתון הארץ, שכותרתה: ” בהיעדר מענה ל”סרבני הטיפול”, המשפחות נושאות את מחיר ההתמודדות”, וכותרת המשנה שלה: “אלפי פגועי נפש שדבקים בזכותם שלא לפנות להליך טיפולי מחייב אינם זוכים למענה למצוקתם. עתה גוברים הקולות הקוראים למדינה להתאים את עצמה לחולים ולצורכיהם השונים — ולא להיפך”.
לקריאת הכתבה המלאה, באדיבות עיתון הארץ והכתב עידו אפרתי, עיברו לקישור הבא:

https://www.ozma.org.il/חדשות/בהיעדר-מענה-לסרבני-הטיפול-המשפחות-נו/

כלי נגישות