עמוד הבית / חדשות עוצמה / עמדת עוצמה: יש להחריג את תקציב הבריאות מהקיצוץ הרוחבי

עמדת עוצמה: יש להחריג את תקציב הבריאות מהקיצוץ הרוחבי

עוצמה הוציאה אתמול, 27.11.18, מכתב לשר האוצר בבקשה לבטל את החלטתו להחיל קיצוץ תקציבי גם על תקציבי מערכת הבריאות. להלן המכתב המלא.

לכבוד,

שר האוצר – משה כחלון

כבוד השר,

הנדון: החרגתו של תקציב הבריאות מהקיצוץ הרוחבי עקב ההסדר עם גמלאי שירות הביטחון

איננו יכולים להשלים עם הבשורה כי הקיצוץ הרוחבי בתקציביהם של משרדי הממשלה, במטרה לממן תוספות שכר לגמלאי שירות הביטחון, יחול גם על מערכת הבריאות.

כאזרחים מודאגים אנו יודעים כי מערכת הבריאות בישראל נמצאת בגרעון מתמשך של מיליארדי שקלים המביא לתורי המתנה ארוכים ברפואה הקהילתית וצפיפות בלתי נסבלת בחדרי מיון ובבתי החולים בכלל.

כעמותה של משפחות של נפגעי נפש אנו חיים יום יום את המצוקה הבלתי נסבלת בתחום זה. התחלואה הקשה בתחום בריאות הנפש מונה למעלה ממאה אלף איש. מחלות הנפש מתפרצות בגיל צעיר, יש להן השלכה ישירה על כל תחומי החיים, והן גורמות להרס חייהם של המתמודדים ובני משפחותיהם כאחד, למעלה מחצי מיליון מאזרחי המדינה,  הנדחקים לשולי החיים והחברה.

מערך בריאות הנפש סבל מהדרה, מהפליה קשה ביחס לבריאות הגוף ומהזנחה פושעת ארוכת שנים.

סערת הקשירות אינה אלא סימפטום של מצב הדברים הקשה בבתי החולים הפסיכיאטריים, הסובלים מתשתיות מוזנחות, צפיפות בלתי אפשרית, מחסור בכוח אדם שיש בו ליתן מענה ראוי.

אין בנמצא שירותי חירום (מצבים כאלה מחייבים הזעקתה של משטרה תחת הזעקתו של אמבולנס).

כמעט ואין בנמצא שירותי קהילה במענה למצבי משבר, ושיעורם הנמוך של אלה זהה לשיעורם בנחשלות שבמדינות העולם.

הרפורמה הביטוחית פסחה על התחלואה הקשה. במציאות של גרעונות בקופות, לא רק שאיננו עדים לתיקון עוול  ארוך שנים, אלא שמרפאות מקצועיות קיימות הולכות ונסגרות, הולכות ומתפרקות.

הסבל הרב, קיצור תוחלת החיים והדחיקה לשולי החברה אינם גזירת גורל. שירותי טיפול ושיקום ראויים יכולים לאפשר חיים בעלי משמעות, בקהילה, למתמודדים ובני משפחותיהם. אין סיכוי לקדם את אלה במציאות של גזרות של קיצוץ בתקציב הבריאות.

אנו מאוכזבים והלומים מכך ששר אוצר  המכוון את פעילותו למען צדק חברתי ושיפור השירותים החברתיים, תומך בקיצוצו של תקציב הבריאות, על ההשלכות שיש לכך בכלל, ובשים לב למצבו העגום והבלתי מתקבל על הדעת של מערך הטיפול והשיקום בבריאות הנפש בפרט.

אנו סמוכים ובטוחים כי תמצא את הדרך  לגרום לביטולה של ההחלטה להחלתו של קיצוץ תקציבי גם על תקציבי מערכת הבריאות, צעד חיוני ומתבקש, לטובת אזרחי ישראל כולם, והחלשים שביניהם בפרט.

בכבוד רב,

סילביה מדניקוב, יו”ר העמותה

 

העתקים:

סגן שר הבריאות, ח”כ הרב יעקב ליצמן

יו”ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת, ח”כ אלי אלאלוף

מנכ”ל משרד הבריאות, מר משה בר סימן טוב

 

כלי נגישות