עמוד הבית / חדשות עוצמה / המלצת חברת עוצמה על הספר – פרקים נבחרים בפסיכיאטריה

המלצת חברת עוצמה על הספר – פרקים נבחרים בפסיכיאטריה

מדריך אישי יקר ערך בעולם זר

הספר, בעברית, נכתב ע”י ארבעה מבכירי המומחים לפסיכיאטריה בארץ – כולם (אז) מנהלי בתי חולים ומרצים בכירים באוניברסיטה בתחומם. בגב הספר כתוב שהוא “מיועד בעיקר לסטודנטים אשר מקצוע הפסיכיאטרייה הוא חלק מתכנית לימודיהם”. לדעתי, הפן האקדמי לא צריך להרתיע, כי מבנה הספר מאפשר לקבל תשובות לשאלות המציקות ביותר מבלי להיכנס לנבכי נוסחאות כימיות ולמודלים מסובכים. אשר לי, חלקים מהספר מעולם לא קראתי, ועל אחרים רק “רפרפתי”. אבל בהחלט קיבלתי את את מה שחיפשתי בצורה ברורה ומובנת – ע”י שימוש באינדקס ובתוכן העניינים

עבורי  הספר הזה היה במשך חודשים רבים מדריך אישי יקר-ערך בעולם הזר, חסר הכללים והרצוף חרדות ואי-ודאויות שהמשפחה כולה נחתה אליו עם התפרצות מחלתה של בתי בהתקף פסיכוטי חריף. הוא נתן לי אחיזה במציאות, איזו שהיא התחלה של סדר בראש: מידע על סימפטומים ומאפיינים; סיבות אפשריות; נתונים סטטיסטיים; דרכי טיפול.

תוך זמן קצר, הספר הפך לבסיס המידע העיקרי שלי בתחום, ובכך בלם את הקפיצות המסחררות בין מאמרים מקצועיים סבוכים לכתבות “לציבור הרחב” בעיתונות יומית, שנסחפתי אליהן ללא שליטה מתוך צורך אדיר במידע עובדתי. הספרעזר לי לכוון ולמקד את השאלות שלי אל הצוות המטפל, ובעזרתו סוף סוף קיבלתי תשובות ענייניות בקשר לבתי.

הספר גם הבהיר לי עד כמה סבוך ומורכב התחום הזה של מחלות נפש, שרב בו הלא-ידוע על הידוע  אפילו למומחים בתחום; בכך הוא סלל את הדרך לפיוס עם הצוות המטפל של בתי, מתוך הבנה שגם המטפל האכפתי ביותר לא מסוגל לתת מענה לצורך האדיר של הורה בתשובות מלאות ומוחלטות ובמתכון שיציל את החולה והמשפחה ויחזיר במהירות את החיים למסלול נורמלי.

עם התקדמות תהליך ההחלמה, סדר העדיפות השתנה בהדרגה. בתי הגיעה לאיזון תרופתי יציב והראש התכוונן לשלב הבא – שיקום בקהילה, שעבורו נדרשו מקורות מידע חדשים. בהתאם, השימוש בספר הלך והתמעט, וחזרתי אליו בעיקר עבור משפחות אחרות.

אני מאוד ממליצה על הספר לבני משפחה שכמוני לא מסתפקים במידע על קצה המזלג מגורמי הטיפול – בעיקר בשלב הראשון של התפרצות המחלה. אשר לי, אין לי ספק שהוא יישאר אצלי על המדף, זמין ונגיש.

לגירסא המקוונת של הספר: פרקים נבחרים בפסיכיאטריה 
מחברים: הפרופסורים אבנר אליצור, שמואל טיאנו, חנן מוניץ ומיכה נוימן.
הוצאת פפירוס, אוניברסיטת תל אביב. מהדורה רביעית.

כלי נגישות