עמוד הבית / הניוזלטר החודשי של עוצמה / סיכום פעילות עוצמה: ינואר-פברואר 2019

סיכום פעילות עוצמה: ינואר-פברואר 2019

צוותי הפעולה ב”עוצמה” ממשיכים בפעילות לובי וסנגור בנושאים המשמעותיים לנו. אנו גאים לשלוח אליך עדכון לגבי פעילויות “עוצמה” בחודשים ינואר-פברואר 2019.

1. בבית פנימה – פעילות “בתוך” העמותה

בחודש ינואר, פעילי “עוצמה” ערכו ראיון מוּבנֵה עם בעלי תפקידים ב- 27 מרפאות. נתוני הסקר על המצב בהן מאז הרפורמה רוכזו במסמך. נתוניו הדגישו בין השאר, את משכי ההמתנה הארוכים לטיפול בנסיבות מחסור בכוח אדם טיפולי, את העדר המענה למצבי חירום,את העובדה שאין בנמצא ביקורי בית ואת והקשיים להשגת טופסי 17 להמשך טיפול במרפאות ברה”נ של משרד הבריאות.

הוקמו צוותים למפגשי היכרות עם בכירים בהנהלות קופות החולים.

2. שיתופי פעולה עם מרכזי משפחות

ב -6-7 בפברואר השתתפו פעילים רבים בכנס משפחות “מילם- אנוש”. חברת עוצמה הנחתה בכנס קבוצת שיח. בכנס עלתה בחריפות בעיית מאתגרי טיפול.

3. פעילות מול משרדי הממשלה ומועצות לאומיות

 המועצה הלאומית לבריאות הקהילה

נילי אהרונוב, חברת הועד המנהל, נבחרה להשתתף כנציגת “עוצמה” בדיוני המועצה. זאת, במטרה להעמיק את היכרות המועצה עם מגוון הצרכים לטיפול רפואי בקהילה. נילי תמשיך ותשתתף כמשקיפה בישיבותיהם.

המועצה הלאומית לבריאות הנפש

חברת הועד המנהל ריבי צוק, משתתפת בפגישות המועצה. בישיבה ב- 10 בינואר נדונו הנושאים הבאים:

1. היערכות בריאות הנפש לשעת חירום בעקבות חוזר מנכ”ל בנושא.

2. התאמות נדרשות והשלמת פערים על רצף השירותים החסרים בקהילה.

3.האשפוז והטיפול הפסיכיאטרי  – מגמות ודילמות.

נציגתנו העלתה את הצורך בחידוש דיוניה של מִנהֵלת הרפורמה. עמדתה התקבלה ונכללה בהמלצות. כמו כן, הוקמה תת ועדה, בה נציגות הועד המנהל. תת הועדה, תאתר פערים על רצף השירותים בקהילה בעידן הרפורמה ותנסח המלצות להשלמתם.

הדיון בנושא האשפוז הכפוי יימשך בתת הועדה של המועצה.

פגישה במשרד הבריאות בנושא העלאת דמי השתתפות למתמודדים בתחום הדיור

ב-24 בינואר, השתתפו נציגותינו בישיבה במשרד הבריאות, בנושא הוצאות המחיה של המתמודדים בדיור. יזמים ומנהלי הוסטלים העלו טענות לגבי הקושי בתחזוקת ההוסטלים ובאספקת מוצרים חיוניים למתמודדים שאינם נתמכים כלכלית ע”י משפחותיהם. היזמים התבקשו לנמק את בקשתם בצירוף נתונים אובייקטיביים המצדיקים תוספת לתקציבם.

הכללת תרופה חדשה בסל התרופות

ב-5 בפברואר השתתפה נציגתנו במפגש בארגון לזכויות החולה. מגר מורגנשטיין, מנהלת אגף להערכת טכנולוגיות בסל הבריאות, הנחתה באשר להליך המוסדר להגשת בקשות להכללה ב”סל” של תרופות ואמצעים טכנולוגיים. פרופ’ אלי שמיר ייעץ שהמוקד שלנו בשלב זה לא יהיה “תרופות” אלא ניסיון להכללת הטיפול בנוירו ביופידבק בשב”ן של קופות החולים.

 4. שיתופי פעולה עם ארגוני החברה האזרחית, כנסים, ימי עיון והרצאות

קמפיין “5 מיליארד לבריאות”

הצטרפנו למאבק לו שותפים 50 אירגוני מטופלים רופאים ואחיות, בריכוזה של האגודה לזכויות החולה.  הדרישה היא להכללת הגדלת תקציב הבריאות בקווי היסוד של הממשלה הבאה ובתקציב המדינה: הגדלת סל התרופות, טיפול בצפיפות בבתי החולים, קיצור תורים ונגישות לבדיקות מומחים וטכנולוגיות.  הקמפיין מיועד להביא לתודעת הציבור ומקבלי ההחלטות נתונים מבוססי עדויות על תוצאות אי העמידה של משרדי האוצר והבריאות במטרות ביטוח הבריאות הממלכתי.

מנהלי הקמפיין מתכננים ועדת חקירה אזרחית בראשות שופטת בדימוס וחשיפת העדויות בתקשורת ובפייסבוק. נציגת עוצמה, התנדבה לרכז ולערוך עדויות. מרבית העדויות שהופנו ממשפחות מתמודדים העלו את בעיית העדר מסגרת טיפולית מכילה שאינה משפחתית, שתלווה את שלב המעבר מאשפוז לקהילה וההיפך. כמו כן, הועלה מקרה שחיזק את הצורך במד”א נפשי. המאבק מנוהל מקצועית וימשך עד 31 בדצמבר 2019. למעקב אחר הקמפיין מומלץ להיכנס לפייסבוק של מטה המאבק  – ליחצו כאן. למעקב אחרי פעילות עוצמה בקמפיין, בקרו בעמוד הפייסבוק שלנו ובו עדכונים רבים – ליחצו כאן.

הזדקנות עם תחלואה פסיכיאטרית

ב- 17 בינואר השתתפה נציגתנו ביום עיון בשלוותה בַּנושא. בכנס נערך פאנל בהשתתפות גב’ חני שר, מפקחת ארצית מוסדות/ השירות לאזרחים ותיקים, במשרד הרווחה וגב’ אילנה אברמוביץ’, מרכזת תחום סיעוד באגף לברה”נ משרד הבריאות. הוטחה ביקורת כלפי נציגת הרווחה על בריחה מאחריות במה שקשור לבריאות הנפש. חני שר התייחסה לכך שנמצאים פגועי נפש בבתי אבות של הרווחה. עם זאת,  טענה שבתי האבות אינם יכולים לתת מענה למקרים הקשים. הובא הנתון לפיו 90% מהמתאבדים בבתי האבות היו של אנשים שהיו מאושפזים בעברם.

נציגתנו הציגה את עמדת עוצמה שבאה לידי ביטוי בפנייה אל משרד הבריאות. על פיה, על מחלקת השיקום לאפשר לכל אדם בגיל השלישי להמשיך להתגורר בקהילה תוך תמיכה בצרכיו המשתנים. מאידך, פנתה גם למשרד הרווחה בתביעה לפתיחת דלתות בתי האבות של הרווחה למי שסווגו כשייכים לבריאות הנפש (ציינה את השינוי בתקנת התע”ס 1.9).

על מד”א נפשי – ראיון בתוכנית “סדר יום”

ב- 21 בינואר, התראיינה חברת הוועד המנהל נילי אהרונוב , בתכנית “סדר יום” של קרן נויבך. הריאיון נערך בעקבות כתבתו של רן רזניק, בעיתון “ישראל היום” על כך שאפשר היה למנוע  את מותו הטרגי של יהודה ביאדגה ז”ל, לו היו קיימים שירותי חירום פסיכיאטריים(מד”א נפשי). המאבק לשירות כזה, הוא נושא עליו נאבקנו תקופה ארוכה. השירות אינו מופעל למרות שהוכשרו צוותים ונתנה הבטחה לכך כבר בתחילת 2018. לקריאת הכתבה והאזנה לתוכנית הרדיו:  ליחצו כאן.

על הסיוע בשכ”ד במוסף “גלובס”

ב-23 בינואר פורסמה במוסף הנדל”ן של “הארץ”, כתבתה של הלית ינאי לויזון, על סכומי הסיוע של משרד השיכון בשכ”ד. במסגרתה, שולב ראיון עם ריבי צוק בנושא הסיוע למתמודדי נפש. הועלה הצורך הדחוף להתאמת הסיוע למחירי “שוק” ההשכרה, באופן שיאפשר למתמודדים מגורים עצמאיים בקהילה אליה משתייכים. לקריאת הכתבה – ליחצו כאן.

השתתפות בהפגנת תמיכה בדיירי הבית המאזן ברחובות

ב- 25 בינואר פעילת עוצמה השתתפה בהפגנת מחאה שהתקיימה ברחובות, ליד הבית המאזן שהקימה “אנוש”. זאת, לאחר שהבית הותקף על ידי השכנים. דיווחנו על כך בעמוד הפייסבוק, יחד עם דיווחים שוטפים אחרים. את הצילום של הפעילה, נושאת שלט “כולנו שונים אבל שווים”, ודיווח קצר על הפעולה תוכלו לראות בקישור הבא: ליחצו כאן.

הכנס השנתי של האגודה הישראלית לביופידבק

ב – 29 ינואר נערך הכנס השנתי  של האגודה. בפאנל שהתקיים, העלה נציגנו את נושא העדר המעמד והכיסוי התקציבי של טיפולי הנוירו ביופידבק בשב”ן של קופות החולים. מה גם שידוע שהטיפולים אפקטיביים ללוקים בPTSD.

הרצאה על טיפול התנהגותי-קוגניטיבי CBT

ב -21 בפברואר, השתתפו נציגותינו בהרצאה בנושא טיפול התנהגותי-קוגניטיבי CBT, ביה”ל בראשון לציון. נציגי המשפחות קבלו על כך ששיטת הטיפול חסרה במערך שירותי בריאות הציבור.

יום עיון “משיקום והחלמה לשילוב קהילתי” בביה”ס לשיקום, בקריה האקדמית אונו

ב-28 בפברואר, השתתפו פעילות עוצמה ביום העיון שנערך לרגל השקת ספרם של נעמי הדס לידור ומקס לכמן “כנגד כל הסיכויים”. פרופ’ שולה רמון, סקרה את שיתוף המתמודדים בהחלטות השיקומיות לגביהם ותרומתו להחלמתם. הגב’ רינה דודאי דיברה על כך שמשרד הבריאות “מעמיד את האדם במרכז” רק להלכה. היו גם הרצאות מרגשות של מתמודדים שהם צרכנים נותני שירות. בדבריהם, התייחסו לתרומת היציאה מתוך “העצמי המתמודד” לגילוי מחדש של משמעות וערך עצמי.

5. הצטרפו לעוצמה היום

רוצים/ות להצטרף לפעילות העמותה? פרטים בקישור הבא.

נחזור ונעדכן בעתיד. בינתיים, עקבו אחרי הדיווחים השוטפים על פעילות עוצמה בעמוד הפייסבוק שלנו (עשו LIKE לעמוד): https://www.facebook.com/psychosocialdisabilities/?ref=settings

כלי נגישות